Portefeuillehouder
J. de Reus (Personeel & Organisatie)
G. van Gaal (Inkoop- en aanbestedingsbeleid)
J.N.J. Appelman (Facilitaire zaken)
J.A. Fackeldey (Communicatie & ICT)
H.J. Hofstra (Financiën)
IT-systemen veilig en op orde
Doel (2019-2023)
De IT-systemen voor de informatievoorziening zijn beter en veiliger en het beheer daarvan is op orde.
Doelrealisatie
In 2022 zijn alle noodzakelijke en essentiële stappen gezet voor de vernieuwing, beheer en (betere) beveiliging van de informatiesystemen van de provincie Flevoland.
Activiteiten 2022
- Op basis van de geactualiseerde en in 2021 vastgestelde visie op de informatiestrategie worden nieuwe ontwikkelingen zoals op het gebied van datatoepassingen gerealiseerd.
- We sluiten waar dat mogelijk is aan bij het programma 'Interprovinciale Digitale Agenda 2.0' en leveren wij daaraan onze inbreng.
- Voor de informatievoorziening nemen we alle noodzakelijke maatregelen om de veiligheid en de technische en juridische kwaliteit te waarborgen.
- Als basis voor de Wet Open Overheid wordt een strategie uitgewerkt voor het verbeteren van het informatie- en archiefbeheer.
Middelen
7.4 Bedrijfsvoering | Rekening 2021 | Begroting 2022 ontwerp | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 55.271 | 53.929 | 64.725 | 62.600 | 2.124 |
Baten | -3.843 | -2.987 | -3.497 | -3.656 | 159 |
Saldo | 51.428 | 50.942 | 61.228 | 58.944 | 2.284 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Lagere lasten voor salarissen / inhuur | 2.947 | 977 | 1.970 |
2. Hogere lasten voor inhuur | -1.867 | 8 | -1.875 |
3. Lagere lasten WW mede door vrijval voorziening | 132 | 3 | 129 |
4. Vrijval stelposten | 108 | 87 | 21 |
5. Hogere lasten werving en selectie | -113 | 0 | -113 |
6. Lagere lasten duurzame inzetbaarheid en mobiliteit | 124 | 124 | 0 |
7. Hogere lasten voor participatiewet | -132 | -132 | 0 |
8. Lagere facilitaire lasten | 196 | 0 | 196 |
9. Lagere lasten voor informatievoorziening | 132 | 132 | 0 |
Overige kleine verschillen | 597 | 353 | 244 |
Totaal lasten | 2.124 | 1.552 | 572 |
Baten | |||
10. Hogere baten voor bijdragen salarissen derden | 261 | 0 | 261 |
Overige kleine verschillen | -101 | 29 | -131 |
Totaal baten | 159 | 29 | 130 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1 en 2. Lagere personele lasten dan begroot
Binnen provincie Flevoland zijn in 2022 88 vacatures opengesteld geweest. Dit komt neer op circa 20% van alle totale functies. Doordat tussen uitdiensttreding en indiensttreding soms enige periode van frictie zit ontstaan lagere lasten. Voor een deel van deze frictie, als ook voor vervanging van zieke of zwangere medewerkers is op de bedrijfsvoering ingehuurd. De lagere salarislasten gelden hierbij als dekking voor de inhuur. Per saldo is ruim € 1,1 mln. minder ingezet dan begroot. Dit komt neer op een uitputting van bijna 98% van deze budgetten.
3. Lagere lasten WW mede door vrijval voorziening
Op balansdatum heeft provincie Flevoland niet langer langlopende verplichtingen in het kader van de WW. De verplichtingen die er waren kunnen vrijvallen als het gevolg van het feit dat de mensen voor wie deze verplichting gold of een nieuwe dienstbetrekking hebben gevonden of met vervroegd pensioen zijn gegaan. Ieder jaar zal de provincie op balansdatum nagaan of er sprake is van meerjarige verplichtingen die in de vorm van een voorziening op de balans moeten worden opgenomen.
4. Vrijval stelposten
Binnen de bedrijfsvoering is in 2022 een aantal stelposten opgenomen ter dekking van diverse lasten. Deze is voor ruim 2/3e deel benut. Een deel voor de versterking van de organisatie (€ 0,08 mln.) en een klein deel welke bestemd is voor het inhuren of aantrekken van trainees (€ 0,02 mln.) is niet gebruikt en valt derhalve vrij.
5. Hogere lasten voor werving en selectie
De arbeidsmarkt bleef net als in 2022 relatief krap, waardoor er extra geld is uitgegeven aan werving en selectie om geschikte kandidaten voor diverse functies te kunnen vinden.
6. Lagere lasten voor duurzame inzetbaarheid en mobiliteit
Het kan worden beargumenteerd dat deze zelfde krappe arbeidsmarkt mogelijk heeft geleid tot lagere lasten voor duurzame inzetbaarheid en mobiliteit. Omdat de vraag naar arbeid groot is en het aanbod relatief klein is, zijn er weinig middelen benodigd mensen te bewegen tot mobiliteit of te ondersteunen bij mobiliteit.
7. Hogere lasten voor participatiewet
In 2022 heeft de provincie Flevoland 18,93 FTE aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst gehad. De quotumwet schrijft voor dat dit minimaal 17,82 FTE had moeten zijn. Vanuit het oogpunt van een maatschappelijke voorbeeldrol en vanwege het feit dat een aantal bepaalde-tijdscontracten in 2022 omgezet zijn naar onbepaalde-tijdscontracten is er in 2022 meer uitgegeven dan geraamd. Het tekort wordt gedekt uit de reserve 'Personeel', waar middelen voor dit specifieke doel in aanwezig zijn.
8. Lagere facilitaire lasten
Binnen de facilitaire begroting is op een aantal posten een klein bedrag dat resteert. Dit telt in totaal op tot € 0,2 mln., oftewel iets minder dan 4% van de facilitaire begroting.
9. Lagere lasten voor informatievoorziening
Voor de lasten voor informatievoorziening is een egalisatiereserve om eventuele tekorten uit op te vangen. Medio november is een raming gemaakt om een onttrekking te doen aan deze reserve ter dekking van de lasten. In de praktijk bleek een deel van de lasten lager te zijn uitgevallen, wat leidt tot een overschot binnen deze begroting. Dit deel blijft beschikbaar in de reserve 'Informatievoorziening'.
10. Hogere inkomsten voor salarisvergoedingen van derden
Zowel de inkomsten vanuit detacheringen als de inkomsten vanuit ziekte- en zwangerschapsgelden en opgenomen geboorteverlof waren € 0,13 mln. hoger dan geraamd.