Portefeuillehouder
L. Verbeek (rijkstaken, veiligheid)
G. van Gaal (bestuurlijke vernieuwing)
J.A. Fackeldey (bestuurlijke zaken)
M.A. Rijsberman (Europa, INTERREG)
Versterkte belangenbehartiging
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Doelrealisatie
Provincie Flevoland heeft de mogelijkheden om haar belangen in Europa, Den Haag en regionaal te behartigen optimaal ingezet om de ontwikkeling van Flevoland te bevorderen, de Flevolandse samenleving te verbeteren, schade te voorkomen en te herstellen. Het Flevolandse bestuur is via haar regionale, landelijke en internationale posities erin geslaagd om voor Flevoland relevante thema's en onderwerpen te agenderen en fondsen beschikbaar te krijgen. De regionale samenwerking binnen Flevoland is versterkt en de behartiging van het Flevolandse geluid en de zichtbaarheid van Flevoland in ons land is verbeterd. Daarmee is de verwachting dat we de ruimtelijk-economische structuur en de ontwikkeling van de Flevolandse samenleving hebben versterkt.
Activiteiten 2022
- In de Europese belangenbehartiging heeft Gedeputeerde Rijsberman namens de twaalf provincies in het HNP in Brussel een trekkersrol vervult in de lobby voor de Europese fondsen en in het Europese mobiliteitsbeleid, onder andere via zijn lidmaatschap van het Europees Comité van de Regio’s waarin hij voorzitter is van de Nederlandse delegatie, maar ook via de netwerken Assemblee of European Regions (AER) en CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions, zie hierna). Daarbij is ingezet op een zo groot mogelijke nationale enveloppe voor de structuurfondsen voor Nederland en een inzet van middelen voor de thema’s 'innovatie' en 'verduurzaming'.
- We hebben op verzoek van en in afstemming met PS de effectiviteit van de inbreng van provincie Flevoland in de MRA onderzocht. Daarbij zijn vier inhoudelijke beleidslijnen verkend. De resultaten van hiervan en het advies zijn begin 2023 aan PS aangeboden.
- We hebben verder concrete lobbyresultaten geboekt, bijvoorbeeld het behoud van programmagebied voor het 'Interreg programma Nederland Duitsland' en vereenvoudigde audit- en monitoringseisen voor de uitvoering van Europese Fondsen.
- We zijn in het Europees netwerk CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions) actief in de Europese visserijlobby. Gedeputeerde Appelman is in dit netwerk voorzitter van de Marine Resource Group.
- We hebben in samenwerking met het Huis Nederlandse Provincies (HNP) en Regio Randstad belangrijke Europese dossiers zoals 'Klimaat en energie', 'Digitalisering', 'Agrofood', 'Duurzame en gezonde leefomgeving' en 'Circulaire Economie' gemonitord en belobbyd. Op elk van deze dossiers zijn lobbyresultaten gerealiseerd. Een concreet voorbeeld is de lancering van een online handboek voor Europese fondsen, programma’s en calls.
- We hebben in het IPO deelgenomen in de BAC's en het IPO Bestuur en daarover geregeld gesproken met de Statencommissies. Met en namens de gezamenlijke provincies zijn we gesprekspartner geweest voor het kabinet Rutte IV. Samen met het Rijk hebben we als Regio gezamenlijk afspraken voorbereid over de aanpak van landelijke opgaven voor de komende coalitieperiode, zoals 'de woonopgave', 'de werkgelegenheid', 'de transitie van de landbouw', 'het landelijk herstelplan', 'de energietransitie' en 'het klimaatakkoord, brede welvaart'. We hebben hierbij gewerkt vanuit het principe dat we bouwen aan de Flevolandse samenleving.
- We hebben zowel via het IPO als door lobby en in netwerken de belangen van de provincie Flevoland en de Flevolanders onder de aandacht gebracht bij de vorming van een nieuw kabinet en onderhouden de contacten daarover met ministeries en bewindslieden.
- We brengen samen met de gemeenten Lelystad en Almere de belangen van Flevoland onder de aandacht binnen de Metropoolregio Amsterdam. Zo zijn in MRA-verband tijdens het BO-MIRT overleg met succes extra middelen beschikbaar gekomen voor mobiliteitsknelpunten, zoals verbreding van de A6, en start een strategische verkenning naar de ontwikkeling van Almere Pampus in relatie tot de IJmeerverbinding.
- De samenwerking met de regio Zwolle heeft zich verder uitgekristalliseerd. We zijn zichtbaarder geworden voor de andere deelnemers, onder andere door detachering van een medewerker. Maar ook tijdens bestuurlijke overleggen is er meer aandacht gekomen voor de toegevoegde waarde van onze provincie.
- Samen met de provincie Gelderland leveren we een ambtelijke en bestuurlijke bijdrage aan de gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. Er spelen veel issues in dit relatief kleine gebied. In nauw overleg met de gemeente Zeewolde stemmen we af opdat de ruimtelijke ontwikkelingen passend zijn onze ambities en wensen.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2019-2023)
Flevoland is een actieve regionale partner in Europese instellingen, Europese regionale netwerken en samenwerkingsverbanden.
Doelrealisatie
Flevoland heeft zich op het Europese niveau als gebied gepresenteerd, onze belangen behartigd, thema's onder de aandacht gebracht en politieke en bestuurlijke invloed uitgeoefend op besluitvorming op Flevolandse onderwerpen. Bestuurlijk is provincie Flevoland een actieve partner in diverse instellingen en netwerken.
Activiteiten 2022
- In juni hebben we voor PS-leden en beleidsexperts een informatiebijeenkomst georganiseerd over EU-beleid voor 'Circulaire Economie'. Het werkbezoek voor PS naar Brussel kon voor een tweede keer helaas niet doorgaan.
- In het afgelopen jaar hebben de gedeputeerden de Reus, Hofstra en Fackeldey individuele werkbezoeken gebracht op de thema’s 'slimme en duurzame mobiliteit', 'natuur' en 'energie'. Tijdens de European Week of the Regions and Cities heeft het college een gezamenlijk werkbezoek afgelegd aan Brussel.
- In september is Flevoland gastheer geweest voor een bijeenkomst van het Congres van de Raad van Europa.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2019-2023)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Doelrealisatie
Door te investeren in regionale bestuurlijke samenwerking, een open bestuursstijl en betrokkenheid van PS en maatschappelijke partners, in veiligheid en bestuurlijke weerbaarheid in Flevoland is de kwaliteit en effectiviteit van het bestuur bevorderd en geborgd.
Activiteiten 2022
- We hebben de bestuurlijke samenwerking tussen de overheden in de regio en met ons omringende regio's geïntensiveerd. We hebben de organisatie en governance van deze samenwerkingsrelaties vorm gegeven en besproken met PS. Dit geldt voor zowel de netwerkachtige vormen van samenwerking Metropoolregio Amsterdam MRA, de Regio Zwolle, de gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk, Zeewolde als 'Samen Maken We Flevoland'. In elk platform of netwerk is gesproken over de werking ervan, zijn afspraken (opnieuw) gemaakt of in voorbereiding. Ook de governance in IPO-verband is onderwerp van bespreking binnen en tussen de provincies.
- We hebben het afgelopen jaar elkaar regelmatig ontmoet, we hebben nieuw samengestelde colleges ontmoet, regionale conferenties en (thematische) portefeuillehoudersoverleggen georganiseerd en de regionale, bovenlokale en bovenregionale opgaven die in de 'Strategische Agenda Flevoland' aan de orde komen in drie pijlers besproken. Vanuit de gedachte om als één overheid op te trekken hebben we structurele ambtelijke en bestuurlijke contacten op het niveau van Rijk en regio. Daarnaast hebben we bilaterale contacten en overleg in IPO- en in MRA-verband met het Rijk gehad.
- We hebben PS intensief betrokken bij de regionale samenspraak met het Rijk over de 'Strategische Agenda' en het document 'Over de brug komen'.
- De uitvoering van de bestuurlijke opgaven uit de Omgevingsvisie hebben we gerealiseerd overeenkomstig de 'Uitwerkingsagenda 2020 - 2025'. In het afgelopen jaar hebben we de evaluatie van de Omgevingsvisie besproken met PS en hebben we de actualisatie van deze visie voorbereid en in gang gezet met een startnotitie en diverse gesprekken met de Staten. Dit traject kan leiden tot een bijstelling en aanvulling van onze Omgevingsvisie mede op basis van het traject van de 'Samenwerkingsagenda Flevoland' (Rijk-regio) en de ruimtelijke puzzel die het kabinet van de provincies verwacht in het kader van de NOVEX.
- We hebben de 'bestuurderstafel Omgevingswet' verder ontwikkeld en hebben afspraken over de samenwerking voorbereid via het 'ambtelijk platform Omgevingswet'. We hebben praktijkproeven voor omgevingstafels bijgewoond, die door gemeenten worden georganiseerd. Een 'leergang Omgevingswet' heeft PS inzicht gegeven in de veranderingen in de regelgeving inclusief de andere sturingsmethode die daarmee samenhangt.
- We hebben met PS regelmatig gesproken over het thema 'participatie' en hebben in beeld gebracht hoe de provincie de afgelopen periode participatie heeft ingezet. We hebben dit begin 2023 beeldvormend met PS besproken. De door PS vastgestelde uitgangspunten vormen een bouwsteen voor verdere uitwerking van participatiebeleid en -verordening in de nieuwe Statenperiode. De begin 2023 door de Staten vast te stellen uitgangspunten participatie vormen, samen met de reeds opgedane ervaringen van de afgelopen jaren ten aanzien van participatie, een bouwsteen voor het vervolgtraject om te komen tot nieuw participatiebeleid en een participatieverordening. PS zijn bevoegd participatiebeleid en -verordening vast te stellen.
- De nieuwe Staten kunnen aan het begin van de nieuwe Statenperiode overleggen over de gewenste mate van betrokkenheid van PS aan de voorkant van processen; afgestemd wordt bij welke (beleids)onderwerpen - zoals een nieuw economisch programma - 'voorkantsturing' gewenst is, zodat PS vroegtijdig richting kunnen geven. Ook kan PS daarbij stil staan welke rol de inwoners en omgevingspartners daarbij krijgen.
- We hebben als 217a Provinciewet onderzoek gekozen voor het onderwerp “openheid en transparantie van bestuur”. Tijdens dit onderzoek is met partners in de regio en met media gesproken over de vraag of en hoe ons bestuur open en transparant is. Dit onderzoek is gepubliceerd begin 2023 en biedt handreikingen voor de huidige bestuursperiode.
- We hebben de invoering van de Wet Open Overheid (Woo) per 2022 voorbereid en de eerste maatregelen in de organisatie doorgevoerd. In de paragraaf 'Bedrijfsvoering' kan daarover meer informatie worden gevonden. Op een aantal aspecten wordt samengewerkt met de andere provincies.
- De commissaris van de Koning (CdK) heeft als rijksorgaan rol op het terrein van veiligheid en ten aanzien van de Veiligheidsregio. We onderhouden de relatie met ons netwerk regionaal, interprovinciaal en landelijk. Ook in 2022 zullen effecten van de coronacrisis merkbaar zijn en doorwerken in het veiligheidsdomein.
- We hebben het afgelopen jaar intensief samengewerkt met de Veiligheidsregio. Deze heeft zich in het bijzonder beziggehouden met de opvang van Oekraïense vluchtelingen en het organiseren van de crisisnoodopvang van de overige vluchtelingen. Corona heeft alleen in het begin van dit jaar nog impact gehad. De crisisnoodopvang is inmiddels weer onderdeel van de provinciale regietafels waar naast crisisopvang ook de huisvesting van statushouders wordt besproken. Zowel de CdK als de portefeuillehouder huisvesting statushouders nemen daarin deel.
- Begin 2022 hebben we nog te kampen gehad met beperkingen als gevolg van corona. Daardoor is er in 2022 geen nieuwjaarsreceptie in de gebruikelijke vorm geweest. Vanaf april hebben de formele ambtsbezoeken aan gemeenten weer plaatsgevonden met uitzondering van gemeenten Almere en Lelystad. Deze worden in 2023 ingepland. Ter gelegenheid van de Floriade heeft de CdK samen met het college tientallen buitenlandse delegaties ontvangen. Daarnaast is hij protocolair (mede)gastheer geweest bij diverse (netwerk)evenementen en andere bezoeken. Er is dit jaar een predicaat Hofleverancier toegekend aan de Orchideeënhoeve in Luttelgeest. Eénenvijftig Flevolanders hebben een Koninklijke Onderscheiding gekregen. De Commissaris heeft daarover advies uitgebracht. Er is een procedure opgestart om een nieuwe burgemeester voor Almere te zoeken waarin zowel de Commissaris als de gemeenteraad en de Minister van BZK een rol hebben.
- We hebben een werkwijze hoe we, als het bestuurders betreft, omgaan met agressie en geweld. Om deze goed te borgen wordt deze komend jaar verder uitgewerkt en vastgelegd. Er zijn enkele demonstraties geweest in en rond het provinciehuis onder meer over het stikstofbeleid en de Oostvaardersplassen. In afstemming met de betrokkenen en gemeente en politie zijn deze in goede sfeer verlopen.
- In het kader van het vergroten van de bewustwording van specifieke doelgroepen die in het kader van ondermijning een signalerende rol hebben, hebben we bijeenkomsten en/of gesprekken gefaciliteerd en georganiseerd. Zo hebben we een bijeenkomst gehad van makelaars en burgemeesters in midden Nederland over de rol van vastgoed in ondermijning. Er is een bijeenkomst geweest met gemeenten over het belang van BAG-registratie op vakantieparken (registreren van mensen die op vakantieparken verblijven) en de waarde van een parkenbank, waarin allerlei gegevens zijn opgeslagen over de vakantieparken die als monitor dient(bijvoorbeeld incidentenregistratie, aantal huisjes, staat van het vakantiepark). We hebben een bedrijf opdracht gegeven om deskundigheid aan te bieden aan eigenaren van vakantieparken. De resultaten van de ambities die in de Flevolandse norm zijn tweejaarlijks gemonitord, op basis van de input van de gemeenten en de provincie.
- We hebben een herziening van de kwetsbare functies en processen in brede zin (onder andere ondermijning, integriteit) nagenoeg afgerond en hebben de maatregelen om risico’s te beperken geactualiseerd. Dit wordt ambtelijk opgepakt.
- In april 2022 is PS een voorstel voorgelegd inzake het opheffen van geheimhouding op aan PS verstrekte geheime documenten in de periode 2018 tot en met 2021. Dit als resultaat van het Statenbesluit om het opheffen van geheimhouding periodiek te agenderen. Besluiten tot opheffen van geheimhouding, zullen jaarlijks aan PS worden voorgelegd. Het opheffen van geheimhouding op documenten die, conform artikel 55 Provinciewet, enkel door GS is opgelegd, wordt aansluitend opgepakt.
- Een integere en betrouwbare overheid heeft ook integere partners. Toepassing van Bibob beleid draagt daaraan bij. Met de wijziging van de Wet Bibob in 2020 is het toepassingsbereik uitgebreid. We actualiseren het beleid en verbreden de toepassingsmogelijkheid. Inbedding in de organisatie is daarbij randvoorwaarde.
- Ook in 2022 zijn diverse Bibob onderzoeken uitgevoerd. In dat kader is ook een adviesaanvraag aan het Landelijk Bureau Bibob gedaan. Met het oog op de voorgenomen actualisering van het Bibob beleid en de beoogde verbreding van het toepassingsbereik (en daarmee meer onderzoeken) is ingezet op versterking van de capaciteit. Die versterking is gelet op de huidige arbeidsmarkt in 2022 nog niet gerealiseerd. In 2023 wordt daarop opnieuw ingezet.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2021 | Begroting 2022 ontwerp | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.017 | 2.106 | 3.148 | 319 | 2.828 |
Baten | -143 | -27 | -27 | -163 | 136 |
Saldo | 874 | 2.079 | 3.121 | 157 | 2.964 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Openbare orde / ondermijning | 383 | 0 | 383 |
2. Voorziening APPA | 2.187 | 0 | 2.187 |
3. Bestuurlijke vernieuwing | 180 | 0 | 180 |
Overige kleine verschillen | 78 | 128 | -50 |
Totaal lasten | 2.828 | 128 | 2.700 |
Baten | |||
4. Kring van Commissarissen | 122 | 0 | 122 |
Overige kleine verschillen | 14 | 0 | 14 |
Totaal baten | 136 | 0 | 136 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Lagere lasten voor openbare orde en ondermijning / ondermijning vakantieparken
Als gevolg van corona en de opvang en noodhulp van en aan vluchtelingen uit de Oekraïne, wat binnen dezelfde discipline als ondermijning wordt uitgevoerd binnen de gemeenten, is minder dan geraamd uitgegeven voor de ondersteuning bij ondermijning via de gemeenten. Vanaf december 2022 is er binnen de provincie extra capaciteit beschikbaar voor ondermijning.
2. Lagere lasten vrijval door voorziening 'APPA'
Jaarlijks wordt op balansdatum bepaald in hoeverre een storting of vrijval aan de voorziening 'APPA' (pensioenen (oud) GS-leden) gedaan dient te worden om de toekomstige verplichtingen te kunnen dekken. Een externe pensioenuitvoerder stelt op basis van actuariële berekeningen vast in hoeverre een storting of vrijval noodzakelijk is. Er bleek ruim € 1,8 mln. te kunnen vrijvallen waar ruim € 0,3 mln. als storting geraamd was. Dit is een financieel gevolg van de wijziging van onder andere de rekenrente, welke fors hoger is dan de jaren hiervoor als gevolg van de hogere inflatie.
3. Het programma 'Bestuurlijke vernieuwing' is later in 2022 gestart
Het programma 'Bestuurlijke vernieuwing' is in Q3 gestart met onder meer investeringen voor het schrijven van een reflectiedocument en de inhuur van Kennisnetwerk voor participatie en uitdaagrecht en loopt door in 2023, waardoor de middelen die resteren in 2022 benodigd zijn voor de doorloop van het programma in 2023. Te denken valt aan het verkennen en ontwikkelen van nieuwe (digitale) participatie-instrumenten, zoals een burgerpanel, een burgerforum en andere middelen. Ook het vormgeven van participatiebeleid en participatieverordening zullen in 2023 een verder vervolg krijgen, evenals het uitwerken van een voorstel voor het uitdaagrecht en het starten van experimenten met dit recht.
4. Hogere baten door nog te verzorgen doorbelasting
Provincie Flevoland is penvoerder voor de Kring van Commissarissen. De lasten hiervoor worden voor 11/12e deel aan de 11 overige provincies doorbelast. Deze post is als nog te ontvangen middelen op de balans verantwoord.