Portefeuillehouder
J. de Reus
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Doelrealisatie
Oplossingen van de knelpunten in de bereikbaarheid van provincie Flevoland zijn voorbereid.
Activiteiten 2022
- 'Hogering': Het werk is nagenoeg afgerond en in gebruik genomen. Later worden de restpunten en het administratieve proces afgerond.
- 'Ombouw Ganzenweg- Knardijk': Buiten is het fysieke werk afgerond. De afronding van het administratieve proces volgt later.
- Project 'N307 Roggebot-Kampen': Het werk is volop in uitvoering. Zo is de nieuwe brug ingehangen, zijn de laatste liggers geplaatst en is een groot deel van de wegen gerealiseerd.
- 'Laan van Nieuw Land' en 'Verlengde Westerdreef': De planvoorbereiding en de planologische inpassing van de projecten is verder vormgegeven. Dit vindt plaats in samenwerking met de gemeente Lelystad.
- 'Ontsluitingsweg Urk': Er zijn nieuwe stappen gezet op weg naar de realisatie van de ontsluitingsweg. De bestuursovereenkomst is door alle partijen ondertekend en de planvoorbereiding is opgestart. Zowel ambtelijk als bestuurlijk zijn de gemeenten Urk en Noordoostpolder goed aangehaakt.
- Er is een onderzoek gedaan naar de doorstroming op kruispunten van de ringen van Almere met als tijdshorizon 2030.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en risicobeheersing’ is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Doelrealisatie
We hebben de kwaliteit van onze wegen op peil gehouden volgens de vastgestelde kwaliteitsniveaus.
Activiteiten 2022
- De jaarschijf 2022 uit van het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI) is uitgevoerd. Zo is er groot onderhoud, dan wel reconstructies, uitgevoerd op verschillende wegen en fietspaden. Zijn bomen langs diverse wegen vervangen als gevolg van de essentakziekte. Daarnaast hebben we langs de Urkervaart en de Lage Vaart langs een tracé de oeverbeschoeiing vervangen. Dit waren risicolocaties vanuit het oeverprogramma.
- Van de 27 (in 2022) geprogrammeerde regioprojecten zijn uiteindelijk 4 projecten doorgeschoven naar 2023. Vertragingen hebben in deze verschillende redenen, hierover is gecommuniceerd in de '2e VGR Regioprojecten'.
- Langere duur werkzaamheden nutsbedrijven;
- Capaciteitsproblemen projectleiders;
- Planten van bomen in plantseizoen;
- Technische complexiteit.
- In het Programma 'Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen' zijn in 2022 de Noordersluis, Voorstersluis en Sluis de Blauwe Dromer afgeleverd en vervroegd in gebruik genomen. Er zijn twee bedientafels omgebouwd, in totaal zijn nu vijf van de acht bedientafels op het nieuwe systeem aangesloten.
De steigers, remming- en geleidewerken bij de Noordersluis zijn grotendeels vervangen. In de hele Flevopolder is het marifoonkanaal gewijzigd naar één kanaal.
- Binnen onze niet-jaarlijks onderhoudsprojecten voeren we standaard verkeersveiligheidsmaatregelen door, zoals het aanbrengen van kantstrookverruwing en glasbollen. Ook zorgen we voor draagkrachtige of vergevingsgezinde bermen, om zo bestuurders die van de weg raken de mogelijkheid te bieden op een veilige wijze terug te keren naar de rijbaan.
Het kruispunt Bremerbergweg/Alikruikweg is voorzien van een kruispuntplateau, markering en zwart/gele zuiltjes, om de zichtbaarheid en herkenbaarheid van het kruispunt te vergroten. Bij de Oostvaardersdijk ter hoogte van het gemaal Blocq Van Kuffeler is in samenspraak met onder andere bewoners gekozen om de veiligheid te verbeteren door fietsoversteken duidelijker te accentueren met bebording, middengeleiders en markering, en een ontbrekend stuk voetpad aan te leggen.
- Het MBVI 2023 en de Maatregelenlijst voor de periode 2023-2027 zijn opgesteld. Het MBVI 2023 is vastgesteld in de besluitvorming rondom de Programmabegroting 2023.
- We starten samen met de regionale partners het uitvoeringsprogramma in het kader van het 'Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV)'.
- We legaliseren de beheerstroken langs de wegen.
- We implementeren de wettelijk noodzakelijke maatregelen ten behoeve van de cybersecurity van de beweegbare bruggen en sluizen.
- We hebben met de regionale partners in 2021 risicoanalyses uitgevoerd en afgerond. Deze zullen de basis zijn voor het 'Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid'. Met de minister is afgesproken dat de decentrale overheden eind 2023 hun uitvoeringsprogramma gereed hebben .
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2021 | Begroting 2022 ontwerp | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 22.174 | 26.455 | 25.844 | 25.305 | 539 |
Baten | -1.771 | -474 | -474 | -705 | 231 |
Saldo | 20.403 | 25.981 | 25.369 | 24.600 | 769 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Gladheidsbestrijdingen | -153 | 0 | -153 |
2. Jaarlijks onderhoud wegen | 690 | 0 | 690 |
3. Kapitaallasten | -108 | -108 | 0 |
Overige kleine verschillen | 110 | 52 | 58 |
Totaal lasten | 539 | -56 | 595 |
Baten | |||
1. Gladheidsbestrijding | 118 | 0 | 118 |
2. Jaarlijks onderhoud wegen | 113 | 0 | 113 |
Totaal baten | 231 | 0 | 231 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Gladheidsbestrijdingen
De gladheidsbestrijding heeft een overschrijding van € 0,15 mln. Dit is grotendeels het gevolg van de prijsstijging van zout en areaalgroei. In het seizoen 2022/2023 was er sprake van 15 strooibeurten. Provincie Flevoland strooit ook voor derden (gemeenten en collega provincies). De kosten hiervoor worden doorberekend. In het budget staat hier geen bedrag voor begroot, omdat niet goed te voorspellen is hoeveel strooibeurten er zullen worden verricht.
2. Jaarlijks onderhoud - lasten
Aan de lastenkant is sprake van een onderschrijding van afgerond € 0,7 mln. De belangrijkste oorzaken zijn (x € 1 mln.):
- Groenvoorziening € -0,41
- Droogteschade € -0,06
- Dienstauto’s € -0,13
- Indexering € -0,09
- Overige lasten € -0,04 --------
Totaal onderschrijding € -0,73
De bovenstaande opstelling laat zien dat er onderschrijding is van de lasten van jaarlijks onderhoud van € 0,73 mln. Hierbij wordt opgemerkt dat bij de Zomernota 2022 er een extra budget van € 0,43 mln. is toegekend voor de dekking van extreme prijsstijgingen bij jaarlijkse onderhoudsuitgaven. Zonder dit extra budget zou de onderschrijding uitgekomen zijn op € 0,3 mln.
Hieronder is een toelichting uiteengezet op de onderschrijding:
A. Groenvoorziening: De grootste onderschrijding binnen het jaarlijks onderhoud heeft betrekking op groenvoorziening. De onderschrijding voor groenvoorziening van € 0,41 mln., met name met betrekking op beplanting, heeft voornamelijk als hoofdoorzaak dat de aannemers door middel van personeelstekorten de werkzaamheden niet volledig hebben kunnen uitvoeren. Een groot gedeelte van deze achterstand zal worden uitgevoerd in 2023.
B. Droogteschade: In 2022 is er afzonderlijk budget toegekend voor de aanpak van droogteschade door PS. Het deel hiervan wat betrekking had op JO bedroeg € 0,06 mln. In 2022 zijn er geen uitgaven geweest op dit onderdeel aangezien pas vanaf toekenning door PS het werk ingepland en voorbereid kan worden. Dit bedrag zal het komende jaar worden uitgegeven en daarom zal dit budget nog nodig zijn in 2023. Het bedrag zal als doorgeschoven activiteit worden bestempeld zodat dit bestemd blijft voor de aanpak van droogteschade.
C. Dienstauto’s: De onderschrijding van de dienstauto’s is het gevolg van elektrificeren van het wagenpark (twaalf auto’s). Deze investering in duurzaamheid heeft geleid tot een onderschrijding van € 0,13 mln. als gevolg van besparing op fossiele brandstoffen.
D. Indexering: Bij de Zomernota in 2022 is voor jaarlijks onderhoud een bedrag toegekend van € 0,43 mln. voor extreme prijsstijgingen, met name als gevolg van de oorlog in de Oekraïne. De werkelijke indexatie in 2022 kwam uit op € 0,34 mln., hetgeen € 0,09 mln. lager was dan het toegekende budget van € 0,43 mln.
E. Overige lasten: De onderschrijding van de overige lasten bedraagt per saldo € 0,04 mln.
2. Jaarlijks onderhoud - baten
Aan de batenkant is sprake van een overschrijding van € 0,11 mln. De belangrijkste oorzaak is gelegen in schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn afhankelijk van gehonoreerde schadeclaims. Dit bedrag valt niet goed te voorspellen. In sommige gevallen is ook het schadejaar en het uitkeringsjaar niet gelijk aan elkaar.
3. Kapitaallasten
Op basis van de jaarstukken 2022 heeft een herberekening plaatsgevonden van de kapitaallasten van investeringen in Infrastructuur, die er toe leidt dat deze in 2022 € 0,11 mln. hoger uitvallen dan verwacht werd bij de begroting 2022. De hogere lasten van de kapitaallasten vervangingsinvesteringen komen volgens de gebruikelijke werkwijze ten laste van de reserve 'Activering Vervangingsinvesteringen' .