Portefeuillehouder
J.A. Fackeldey
H.J. Hofstra (Ontwikkeling Oostrand)
Flevoland is aantrekkelijk als regio, waarbij het aandeel van recreatie, toerisme en evenementen is gegroeid en de bekendheid van de identiteit is verbeterd
Doel (2019-2023)
Flevoland is aantrekkelijk als toeristisch-recreatieve bestemming, waarbij het vrijetijdsaanbod en de beleving is toegenomen en de bekendheid van de bestemming is gegroeid.
Doelrealisatie
We hebben het 'Beleidsplan Recreatie & Toerisme Flevoland' in 2022 uitgevoerd. Daarnaast hebben we samen met gemeenten en samenwerkingspartners een uitvoeringsdocument opgesteld genaamd 'Perspectief Bestemming Flevoland 2030'. Samen geven we bij ontwikkeling en promotie richting aan hoe het verhaal van Flevoland verder vorm te geven, zichtbaarder te maken en uit te dragen. Onderstaande uitvoeringsactiviteiten hebben bijgedragen aan een versterkte profilering en de regionale kracht van Flevoland als vrijetijdsbestemming.
Activiteiten 2022
- We hebben samen met Visit Flevoland en de Flevolandse gemeenten uitvoering gegeven aan het 'Provinciale Beleidsplan Toerisme en Recreatie Flevoland' en de daarin benoemde programmalijnen.
- Vanuit de nationale visie 'Perspectief Nederland 2030' en bijbehorende spreidingsopgave van grote stromen toeristen hebben we samen met de Flevolandse gemeenten ingezet op een versteviging van de unieke recreatieve kracht van de regio via een regionale doorvertaling van de landelijke visie; 'Perspectief Flevoland 2030'. Door gezamenlijk toerisme in te zetten als middel bij diverse maatschappelijke vraagstukken, is de ambitie dat iedere Flevolander in 2030 profijt kan hebben van toerisme. We zetten de komende jaren gezamenlijk in op de verdere ontwikkeling en promotie van de vrijetijdsbestemming Flevoland als 'Nieuw Land op de zeebodem' met de thema’s 'Watererfgoed', 'Nieuwe natuur', 'Agro & Food', 'Vernieuwend Ontwerp', 'MRA' en 'IJsselmeerdistrict'.
- Ook in 2022 is de vrijetijdssector nog herstellende van de diverse maatregelen vanwege corona. Er is gezamenlijk gekeken naar hoe een snel herstel van de gewenste (inter)nationale vraag en bestedingen (verdienvermogen) voor de vrijetijdssector gefaciliteerd kon worden onder andere door extra campagne-inzet en aandacht.
- Visit Flevoland en Branding Flevoland hebben in 2022 uitvoering gegeven aan het Floriade-in-de-regio plan waarbij is ingezet op een nadrukkelijkere verbinding tussen Floriade Expo en bestemming Flevoland. Via educatie, ambassadeurs en recreatieve arrangementen is ingezet om de Flevolandse inwoner en vrijetijdssector meer te verbinden aan Floriade Expo en de thematiek.
- Branding Flevoland was in 2022 deelnemer en/of samenwerkingspartner bij meerdere projecten zoals 'Smaakmakers', 'Dutch Waterweek', de 'Ladiestour' en de 'Flevoland…. Duidelijk Anders campagne'.
- We hebben subsidie verleend voor het maaien van waterplanten in het IJ- en Markermeer en in de Randmeren. En samen met Noord-Holland bijgedragen aan de lancering van het platform waterplanten.nu om voor de waterrecreatie de bevaarbaarheid te verbeteren. Bij verschillende gebiedsopgaven en - ontwikkelingen in het gebied is gekeken of er een meekoppelkans ligt voor een structurele oplossing van de waterplantproblematiek.
- De 'Nationale Toerisme Top' heeft in september 2022 plaatsgevonden. Flevoland was gastprovincie en heeft zich samen met medeorganisatoren het ministerie van EZK en NBTC ingezet voor het ontwikkelen van een inhoudelijk programma en zakelijk congres rondom het thema 'Duurzaam toerisme'.
Middelen
4.1 Recreatie en toerisme | Rekening 2021 | Begroting 2022 ontwerp | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.288 | 1.450 | 1.617 | 1.565 | 52 |
Baten | -38 | -28 | -28 | -45 | 17 |
Saldo | 1.250 | 1.422 | 1.589 | 1.520 | 69 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
Overige kleine verschillen | 52 | 0 | 52 |
Totaal lasten | 52 | 0 | 52 |
Baten | |||
Overige kleine verschillen | 17 | 0 | 17 |
Totaal baten | 17 | 0 | 17 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
Geen individuele verschillen > € 0,1 mln., derhalve van toepassing.