Portefeuillehouder
J.A. Fackeldey
De gezamenlijke inzet voor het behalen van de nationale klimaatdoelen is vastgelegd in een Regionale Energie Strategie
Doel (2019-2023)
Samen met onze gebiedspartners is de gezamenlijke inzet voor het behalen van de nationale klimaatdoelen vastgelegd in een Regionale Energie Strategie (RES). Volgens de huidige planning betekent dit RES 1.0 in 2021 en elke 2 jaar daaropvolgend een volgende RES.
Doelrealisatie
Samen met onze gebiedspartners is in 2022 de uitvoering van de RES 1.0 flink ter hand genomen.
Activiteiten 2022
- We hebben RES 1.0 gezamenlijk met partners opgesteld en vastgesteld in 2021, de uitvoering hiervan is voortvarend opgepakt in 2022 en zal de komende jaren nog doorlopen Er is ook een opmaat gemaakt voor de RES voortgangsrapportage 2023.
- De 'Flevolandse Energieagenda' (FEA) is in het voorjaar 2018 opgezet door 20 organisaties. Zij onderschrijven een gezamenlijke ambitie en manier van samenwerken met als doel de energietransitie in Flevoland te versnellen. De FEA richt zich op het ontwikkelen, uitbreiden, inspireren en stimuleren van het netwerk van partners die zich hierbij aangesloten hebben. Het netwerk van de FEA is voornamelijk in digitale vorm bijeengekomen. In 2022 zijn 9 kenniscafés geweest die via de website www.fea.nl kunnen worden teruggekeken. In de tweede helft van 2022 hebben de partners elkaar weer kunnen ontmoeten. Het netwerk is uitgebreid met 10 leden en is daarmee uitgegroeid tot ruim 60 partners.
- Het veldwerk van het seismisch onderzoek in de MRA is in 2021 uitgevoerd. Met de bewerking van hieruit volgende ruwe data is eind 2021 begonnen. Het aantal partijen in de 'Samenwerkingsovereenkomst Versnelling Aardwarmte' in de MRA is uitgebreid met een aantal gemeenten (waaronder Almere) en marktpartijen. In dit kader is eind 2022 is op basis van de bewerkte data uit het seismisch onderzoek een potentie-onderzoek gepresenteerd aan alle gemeenten in Noord-Holland en Flevoland. Ook is in 2022 een handreiking aardwarmte voor gemeenten opgeleverd. We werken samen met de provincies Noord-Holland, Energiebeheer Nederland (EBN) en de andere SOK-partijen aan een routekaart en handreiking voor gemeenten. Met als doel het stimuleren en versnellen van de inzet van warmte uit de diepe ondergrond bij het verwarmen van woningen en andere gebouwen.
Een integraal ruimtelijk/landschappelijk beleid voor alle vormen van energieopwekking en -opslag is opgesteld.
Doel (2019-2023)
We wekken meer windenergie op met minder molens die beter zijn ingepast in het landschap en waarbij Flevolanders de gelegenheid krijgen te participeren.
Doelrealisatie
In 2022 zijn windmolens met meer capaciteit geplaatst met een betere inpassing in het landschap. In de projectgebieden is ook gestart met een sanering van oude windmolens. Beide ontwikkelingen zijn conform projectplannen die vóór 2022 goedgekeurd werden. In deze projectplannen zijn afspraken gemaakt over participatie van de omgeving .
Activiteiten 2022
In 2022 hebben we verder gewerkt aan de uitvoering van het Regioplan en Omgevingsverordening voor Windenergie. We hebben doorgewerkt aan de windplanontwikkeling van projectgebied West en we hebben samen met alle andere initiatiefnemers van windparken het onderzoek voortgezet naar het beperken van de hinderbeleving als gevolg van obstakelverlichting. Windpark Zeewolde is geopend en Windplan Blauw en Windkoepel Groen zijn gestart met de bouw en de sanering van windmolens in hun projectgebied. We hebben waar nuttig en nodig bijgedragen aan het draagvlak en de acceptatie van windenergie en hebben juridische procedures begeleid.
De ontwikkeling van zon-op-land verder inpassen in zowel landschap als energie-infrastructuur
Doel (2019-2023)
Op basis van een tussenbalans van ons beleid voor 'Zon op Land' na realisatie van de eerste 500 ha, PS een besluit laten nemen over het al dan niet vrijgeven van de volledige ruimte van 1.000 ha.
Doelrealisatie
Op basis van de aanbevelingen van de tussenbalans van de eerste tranche uit 2021 is het beleid 'Zon op Land' aangepast. Het besluit tot openstelling van de tweede 500 hectare is in werking getreden .
Activiteiten 2022
We werken samen met de gemeenten verder aan de uitvoering van het beleid zon op land. Op basis van de 'Structuurvisie Zon', die in juli 2018 in werking is getreden, was eind 2022 circa 493 hectare van de eerste tranche van 500 hectare Zon op Land in procedure genomen, waarvan 458 hectare was vergund. Op basis van de aanbevelingen van de tussenbalans van de eerste tranche uit 2021 is het beleid aangepast. Het ontwerpbeleid Zon op Land werd op 20 april 2022 door PS vastgesteld. Na het doorlopen van een inspraakronde – is het definitieve beleid 'Zon op Land' op 9 november 2022 door PS vastgesteld. Op 8 december 2022 zijn het beleid Zon op Land en het besluit tot openstelling van de tweede 500 hectare in werking getreden, zodat nu de totale 1000 hectare zon op land is vrijgegeven.
Middelen
5.1 Regionale energiestrategie | Rekening 2021 | Begroting 2022 ontwerp | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.289 | 3.200 | 5.020 | 4.698 | 322 |
Baten | -805 | -792 | -1.962 | -2.379 | 417 |
Saldo | 2.484 | 2.408 | 3.058 | 2.319 | 739 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Energietransitie | 294 | 538 | -244 |
2. Opgave Duurzame energie | 241 | 231 | 10 |
3. Regionale Energie Strategieën | 86 | 86 | 0 |
4. Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | 114 | 0 | 114 |
5. Schadeloosstelling sanering windturbine | -496 | 0 | -496 |
Overige kleine verschillen | 83 | 0 | 83 |
Totaal lasten | 322 | 855 | -533 |
Baten | |||
4. Verduurzamen maatschappelijk vastgoed | -100 | 0 | -100 |
5. Schadeloosstelling sanering windturbine | 496 | 0 | 496 |
Overige kleine verschillen | 21 | 0 | 21 |
Totaal baten | 417 | 0 | 417 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Energietransitie
Binnen het programma 'Energietransitie' is er op de diverse onderdelen (REIS, Aanpak grootste gasverbruikers, kwartiermaker opgave 'Energie, klimaatplan') een onderbesteding van in totaal € 0,3 mln. Niet alle opdrachten van energie hebben geleid tot uitgaven in 2022, omdat een deel van de opdrachten over het jaar heen zijn getild. Externe factoren hebben ertoe geleid dat opdrachten niet voor het einde van het jaar zijn afgerond. De afronding van deze opdrachten vinden plaats in 2023. Het verschil van € 0,3 mln. wordt toegevoegd aan de reserve ‘Duurzame energie’ volgens de 'Nota Reserves & Voorzieningen 2020-2023'.
2. Opgave Duurzame energie
De geraamde middelen voor de subsidieregelingen 'Zon voor Asbest' zijn niet geheel uitgenut in 2022. Enkele subsidieaanvragen zijn eind 2022 ontvangen, die aanvragen worden in 2023 afgehandeld. De looptijd van de regeling 'Zon voor Asbest' was tot en met 31 december 2022. Deze middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Duurzame energie' voor het ontwikkelen een nieuw instrument om de groei van zon op dak te blijven stimuleren (Perspectiefnota 2023-2026).
3. Regionale Energie Strategieën
Via de meicirculaire 2022 zijn er aanvullende gelden ontvangen voor de ondersteuning van het opstellen en beleidsmatig verankeren van de Regionale Energie Strategieën (RES) in Flevoland. De kosten voor de uitvoering van onderzoeken en de inhuur van ondersteuning zijn lager dan begroot onder andere door aanbestedingsvoordeel en niet alle verplichtingen hebben geleid tot kosten in 2022. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Duurzame energie'.
4. Verduurzamen maatschappelijk vastgoed
Vanaf 2021 kunnen kleine maatschappelijk vastgoedeigenaren voor het verduurzamen van hun gebouwen gebruik maken van advies en ondersteuning vanuit het ontzorgingsprogramma binnen de provincie.
Hiervoor heeft het ministerie van BZK gelden (specifieke uitkering) ter beschikking gesteld aan de provincies.
De onderbesteding op dit budget komt onder andere door aanbestedingsvoordeel en in de oorspronkelijke raming is rekening gehouden met de inzet van vaste medewerkers. Dit is niet mogelijk gebleken. Voor 2023 is voorzien om een vaste medewerker aan te nemen ten behoeve van het ontzorgingsprogramma. Daarnaast wordt in 2023 extra capaciteit ingehuurd om zoveel mogelijk kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren te kunnen helpen. Ten slotte is het de verwachting dat BZK rond de zomer de mogelijkheid biedt om het programma met een jaar te verlengen. Hierop is met de inhuur van extra capaciteit al geanticipeerd. Met het aannemen van een vaste medewerker, het inhuren van extra capaciteit en het verlengen van het programma met een jaar is het de verwachting dat alle voor het programma beschikbare middelen worden ingezet.
5. Schadeloosstelling sanering windturbine
De Rechtbank Midden-Nederland heeft in de cassatieprocedure in januari 2023 een vonnis uitgesproken. Conform de uitspraak van de rechtbank dient provincie Flevoland een schadeloosstelling te betalen aan de eigenaar van de onteigende windturbine, daarnaast ook de rente over het bedrag van de schadeloosstelling en een vergoeding voor juridische en deskundige bijstand. De provincie zal de schadeloosstelling betalen uit het saneringsfonds, dat hiervoor is opgericht.
Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat inzichten van belang voor de financiële positie, dienen te worden verwerkt in de jaarrekening, ook als deze inzichten zijn verkregen na 31 december, maar vóór het vaststellen van de jaarstukken. Met het vonnis van 25 januari 2023 zijn de financiële gevolgen nog verwerkt in de jaarstukken 2022. Deze mutaties hebben geen effect op het rekeningresultaat.