Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland)
J. de Reus (MITC, Amsterdam Lelystad Airport samen met J.N.J. Appelman)
Lelystad Airport is operationeel
Doel (2019-2023)
Uit de gebiedsontwikkeling die Lelystad Airport met zich meebrengt, is maximaal rendement behaald door de faciliteiten en de benodigde infrastructuur te realiseren voor het functioneren van de luchthaven.
Doelrealisatie
De verwachting was dat er in 2022 besluitvorming zou zijn over openstelling van Amsterdam Lelystad Airport voor groothandelsverkeer (vakantievluchten) als overloopluchthaven van Schiphol. Het Rijk heeft in juni 2022 aangegeven dat besluitvorming niet eerder dan medio 2024 kan plaatsvinden. Voor een deel zijn trajecten en ontwikkelingen die grotendeels samenhangen met de openstelling daardoor vertraagd. Dat neemt niet weg dat in 2022 de nodige inspanning is verricht voor een goede inpassing in de leefomgeving en duurzame ontwikkeling om voorbereid te zijn op het benutten van de kansen die de gebiedsontwikkeling rondom openstelling van Amsterdam Lelystad Airport met zich meebrengt. Daarnaast is het overleg met het Rijk en de luchthaven voortgezet om te komen tot besluitvorming in 2024.
Activiteiten 2022
- Met het Rijk, de luchthaven en de gemeente Lelystad streven we naar zo spoedig mogelijke besluitvorming en openstelling in 2024. In de tweede helft van 2022 zijn de gesprekken voortgezet om besluitvorming door het Rijk in 2024 mogelijk te maken.
- We bewaken een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu. In 2022 is er overleg met de bewoners in de directe omgeving geweest over de consequenties van de uitgestelde besluitvorming. Op basis van een verzoek van de bewoners is door het Rijk, provincie en gemeente en de luchthaven in 2022 opnieuw gekeken naar de afspraken met betrekking tot hinder. Er zijn aanvullende afspraken gemaakt, die in 2023 worden uitgevoerd.
- We hebben ingezet op stimulering en facilitering van kennisontwikkeling en innovatie op en rond de luchthaven met betrekking tot toekomstbestendige luchtvaart, luchthaven- en luchthavenomgeving.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) zetten we in op een duidelijke profilering van Lelystad Airport Businesspark (LAB). Het afgelopen jaar is er sprake van toenemende verkoop van bedrijfsterrein op LAB 1.
- In 2022 is gestart met het verkennen van de mogelijkheden van een LAB 2. Bij deze uitbreiding zetten we in op een duidelijke profilering die bijdraagt aan een hoogwaardig kwalitatief en duurzaam ambitieniveau. Verwacht wordt dat in 2023 daar keuzes over kunnen worden gemaakt.
- In 2022 hebben we deelgenomen aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Lelystad. Ook nemen we onze verantwoordelijkheid voor de bij ons belegde werksporen van de Alderstafel Lelystad.
- In 2022 hebben we verder inbreng geleverd vanuit de regio bij de nationale beleids- en uitvoeringstrajecten die van invloed zijn op of relevant zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport en provinciale omgevingstaken, waaronder de 'Luchtvaartnota' en de 'Uitvoeringsagenda van de Luchtvaartnota', de herziening van het Nederlandse luchtruim en het 'Integraal Monitoring- en evaluatieprogramma Lelystad Airport 2020-2023'.
Doel (2019-2023)
Op en rondom Amsterdam Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB) zijn samenwerkingsprojecten op het gebied van duurzaamheid, waaronder duurzame energie en duurzame waterketen gestart.
Doelrealisatie
Als provincie ondersteunen we de ambitie van Amsterdam Lelystad Airport om uit te groeien tot duurzaamste luchthaven van Europa. Vanwege het feit dat er nog geen duidelijkheid is over opening van Amsterdam Lelystad Airport, is er minder inzet gepleegd op duurzaamheid, omdat minder capaciteit en middelen beschikbaar waren. Dat neemt niet weg dat er in 2022 samen met de omgevingspartijen de nodige inspanning is verricht voor de duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van Amsterdam Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark. Daarnaast is de verkenning gestart naar de ontwikkeling van een tweede fase van Lelystad Airport Businesspark.
Activiteiten 2022
- We hebben ingezet op het stimuleren en faciliteren van het gebruik van Europese fondsen ('EFRO', 'INTERREG', 'LIFE') voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB.
- We werken samen met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling, waaronder duurzame luchtvaart, duurzame energie, circulariteit, duurzame waterketen, biodiversiteit en klimaatadaptatie. In 2022 is een regeling opengesteld voor maatregelen ter bevordering van de biodiversiteit , voor een duurzame ontwikkeling van het gebied.
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van (een deel van) het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling. Er wordt ingezet op zo spoedig mogelijke besluitvorming over openstelling voor vakantievluchten.
De overslaghaven Flevokust Haven is een belangrijke schakel in mainportlogistiek van de Metropoolregio Amsterdam, met een onderscheidend profiel
Doel (2019-2023)
Het havenbedrijf Flevokust Haven is opgericht en operationeel, heeft de opdracht om (duurzame) clustervorming, ketenverbreding en cross-overs te stimuleren. En er is duidelijkheid over de mogelijkheden voor spooraansluiting op Flevokust Haven of een overslagperron bij het service-/opstelterrein bij de Houtribweg.
Doelrealisatie
De buitendijkse multimodale haven met containerterminal is operationeel.
Activiteiten 2022
- De haven is gedurende het gehele jaar 2022 verhuurd geweest. Eén deel aan een container terminal bedrijf. Het andere deel aan een internationaal transport- en logistiekbedrijf voor de overslag en assemblage van windmolens.
- We hebben gedurende 2022 regelmatig overleg gehad met de gemeente Lelystad – maar ook met andere belanghebbende partijen – ter stimulering van de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein. Resultaat is dat nagenoeg het gehele binnendijkse bedrijventerrein verkocht of in optie genomen is. Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven zoals Bestsellers, Jysk en BOL.com.
- We exploiteren en onderhouden de haven. We onderzoeken de mogelijkheden deze activiteiten voor de langere termijn te borgen. Gedurende 2022 is een traject gestart de haven voor een langere termijn te verpachten, eventueel inclusief het beheer en onderhoud.
- Gedurende 2022 hebben we samen met gemeente Lelystad, Engie en andere partijen de mogelijkheden verkend op het gebied van duurzame energievoorzieningen, bijvoorbeeld ten aanzien van waterstofopwekking, transport en levering.
- Gedurende 2022 hebben proactieve gesprekken plaatsgevonden met strategische partners om samenwerkings- mogelijkheden te onderzoeken ter stimulering van bovenregionale potentie. Het gaat hier voornamelijk om gesprekken met andere havenautoriteiten en logistieke samenwerkingsverbanden.
- In 2021 is een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden voor een spooraansluiting of een railterminal. Begin 2022 heeft besluitvorming plaatsgevonden en is aan PS medegedeeld dat er op dit moment onvoldoende potentie is om een spooraansluiting of railterminal bij Flevokust Haven rendabel te maken.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
We onderkennen het risico dat de exploitatie van Flevokust Haven tegenvalt door tegenvallende marktvraag en ladingstromen. Het gevolg daarvan kan zijn dat de economische en maatschappelijke potentie van Flevokust Haven niet optimaal wordt benut. Het financiële gevolg is dat de investeringen en exploitatielasten binnen de huidige projecthorizon niet volledig terugverdiend kunnen worden. Daar staat tegenover dat beide terreindelen van de haven – net als vorig jaar – het gehele jaar (2022) zijn verpacht. En dat ook voor de middellange termijn volledige verpachting van de gehele haven is voorzien. Er worden meer en eerder inkomsten gegeneerd dan was voorzien in de businesscase.
Het Maritieme cluster op Urk is versterkt en toekomstbestendig
Doel (2019-2023)
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Doelrealisatie
In 2022 hebben we ten aanzien van de ontwikkeling van het Maritieme Cluster op Urk met name stappen gezet op het gebied van talentontwikkeling, innovatie en de doorontwikkeling en het verder professionaliseren van het cluster Urk Maritime. De ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven is vertraagd door de vernietiging van het inpassingsplan in december 2019. De Raad van State heeft op 21 september 2022 de bezwaren op het inpassingsplan ongegrond verklaard en het inpassingsplan is daarmee onherroepelijk geworden.
Activiteiten 2022
- Het inpassingsplan voor de MSNF is onherroepelijk geworden.
- Vanwege een sterk opgelopen kostenraming voor de realisatie van de MSNF is er een verdiepingsslag gemaakt om een nauwkeurig inschatting te kunnen maken van de investeringskosten. Hiertoe is aanvullend veldonderzoek gedaan, zijn aanvullende ontwerpslagen gemaakt en is de kostenraming geactualiseerd. In 2023 zal er in aanloop naar het op de markt zetten van de aanbesteding van de MSNF aan PS gevraagd worden om het investeringskrediet op te hogen.
- De privaatrechtelijke overeenkomsten met het Rijk, waterschap en ondernemers zijn uitgewerkt. Deze zullen ondertekend worden voorafgaand aan de aanbestedingsprocedure.
- Met het Rijk en met regiopartijen is invulling gegeven aan de uitvoering van de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk - om de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector te verbreden en te verbinden aan andere domeinen.
- We hebben de toepassing van innovaties in de maritieme sector gestimuleerd onder andere door de inzet van een business developer van Horizon en het verstrekken van innovatievouchers.
- Het cluster Urk Maritime is mede dankzij de inzet van een boegbeeld Maritiem Urk in ledenaantal verdubbeld, verder geprofessionaliseerd en inhoudelijk qua programmering versterkt.
- De ontwikkeling van de maritieme campus loopt voorspoedig. Er is een aanvullende subsidie verstrekt uit de Regiodeal middelen van € 0,35 mln. en inhoudelijk is het onderwijsaanbod verbreed met ontwikkeling van opleidingsaanbod voor ten behoeve van de energietransitie en emissieloos varen, ontwikkeling van de 1 e elektrisch voortgestuwde lifeboat en de ontwikkeling van een proeflokaal voor onderzoekend onderwijs en innovatieopdrachten in samenwerking met het practoraat.
- Het scholingsfonds Maritiem Noordelijk Flevoland is een groot succes en volledig uitgeput. Hiermee hebben bijna 900 personen zich kunnen om- en bijscholen om beter inzetbaar te zijn in de maritieme sector.
- Er is overeenstemming bereikt over de realisatie van de verbreding van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand door de provincie Fryslân. Belangrijk element hierin is de bijdrage van de marktpartijen.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De kostenraming voor de realisatie van de MSNF is sterk gestegen ten opzichte van de raming van 2019 op basis waarvan het toenmalig investeringskrediet door PS is vastgesteld. Voorafgaand aan de daadwerkelijke aanbesteding zal een voorstel aan PS worden voorgelegd om het investeringskrediet op te hogen. Desondanks is er een risico dat de aanbesteding niet zal leiden tot gunning van het werk vanwege hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers.
Het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum in Marknesse is operationeel en biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden
Doel (2019-2023)
De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2023 gerealiseerd: de verhuizing van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) naar Marknesse is afgerond en de verlengde testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Ook is er een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters.
Doelrealisatie
Het MITC zal later operationeel zijn dan aan het begin van deze bestuursperiode werd voorzien. Het nieuwe bestemmingsplan heeft voor de zomer van 2022, tegelijk met de aanpassing van het provinciale omgevingsbeleid, ter inzage gelegen. De vaststelling van het bestemmingsplan zal in 2023 plaatsvinden, wanneer de RDW helderheid heeft over de ontwikkelingen in Europese regelgeving voor het testen van voertuigen en de NLR helderheid heeft over de recente regelgeving voor het vliegen met het testen van drones. De Politieacademie wil haar nieuwe rijvaardigheidscentrum op het MITC vestigen, een ontwikkeling die in het bestemmingsplan is meegenomen.
Eind 2022 is besloten een tijdelijke campusvoorziening te realiseren, de kans deed zich voor om hiervoor gedurende vijf jaar een Floriade paviljoen te plaatsen. Tussen de gebiedspartners en onderwijspartijen wordt gewerkt aan de inhoudelijke agenda. Met de partners is het portfolio van producten en diensten opgezet en zijn de inhoudelijk thema’s vanuit gezamenlijkheid beschreven.
Activiteiten 2022
- Op basis van de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' bereiden we met de diverse betrokken partners, overheden, kennis- en onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven de realisatie van het MITC inclusief de verlengde testbaan en bijbehorende faciliteiten van de RDW voor. Het Politie Diensten Centrum heeft haar keuze gemaakt en haar interne besluitvorming afgerond en besloten zich te vestigen bij het MITC.
- In 2022 is besloten het “Franse paviljoen” van de Floriade over te nemen om op deze wijze een impuls te geven aan de start van een campusvorming.
- We werken met de regiopartijen aan de uitvoering van de gezamenlijke strategische agenda voor de positionering en doorontwikkeling van het MITC, waarvan we in 2021 de hoofdlijnen zijn overeengekomen (portfolio, branding). Met een vertaling naar negen deelplannen in 2022 wordt hieraan vorm gegeven.
- Een mogelijk gezamenlijk portfolio is beschreven. Thema's zijnde 'Duurzaamheid', 'Digitalisering', 'Veiligheid' en 'Beïnvloeding wet- en regelgeving' zijn uitgewerkt.
- Er is in samenspraak met de gemeente Noordoostpolder constructief overleg geweest met de omgeving. Een flyer en een website is operationeel, een speciale “bewonerspagina” is toegevoegd.
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt
Doel (2019-2023)
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt.
Doelrealisatie
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt door de uitvoering van diverse projecten binnen de programma's 'ZZL' en 'Regio Deal Noordelijk Flevoland'.
Activiteiten 2022
In overleg met de betrokken partners hebben we toegezien op de realisatie en afronding van de lopende projecten 'Zuiderzeelijngelden' (ZZL) en rechtmatige besteding van de bijbehorende middelen. Dit betreft de projecten met een toegekende subsidie uit het ZZL-programma: 'Ontsluitingsweg Port of Urk', 'Integrale Gebiedsontwikkeling Schokland', 'Waardevol Waterloopbos', ‘Basiskamp Kuinderbos’ en ‘Recreatieve routeontwikkeling’.
De activiteiten die uitgevoerd zijn voor de programma’s die onder de Regio Deal Noordelijk Flevoland vallen, zijn hierboven beschreven.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2021 | Begroting 2022 ontwerp | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.085 | 7.729 | 6.354 | 2.152 | 4.202 |
Baten | -1.203 | -950 | -1.127 | -1.200 | 73 |
Saldo | 2.882 | 6.779 | 5.227 | 952 | 4.275 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Amsterdam Lelystad Airport | 89 | 87 | 2 |
2. Flevokust Haven | -349 | 13 | -362 |
3. Programma Zuiderzeelijngelden | 2.470 | 2.470 | 0 |
4. Programma Regiodeal NF | 1.875 | 1.875 | 0 |
5. Procesgelden Noordelijk Flevoland | 129 | 129 | 0 |
Overige kleine verschillen | -12 | -12 | 0 |
Totaal lasten | 4.202 | 4.562 | -360 |
Baten | |||
2. Flevokust Haven | 350 | 0 | 350 |
3. Programma Zuiderzeelijngelden | -294 | -294 | 0 |
Overige kleine verschillen | 17 | 16 | 1 |
Totaal Baten | 73 | -278 | 351 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Amsterdam Lelystad Airport/OMALA
In 2022 zijn er minder lasten geweest voor de beschikbaar gestelde bijdragen vanuit het Luchthavenfonds.
Verwacht werd dat in 2022 een besluit zou worden genomen over de openstelling van Amsterdam Lelystad Airport. Door de uitgestelde besluitvorming naar 2024 is ook een aantal activiteiten doorgeschoven. Onder andere betreft dit de toekomstbestendige luchthaven.
2. Flevokust Haven
Zowel de lasten als de baten zijn € 0,35 mln. hoger, wat wordt veroorzaakt door de boekhoudkundige verwerking van de kapitaallasten (per saldo dus geen resultaatseffect).
3. Programma 'Zuiderzeelijngelden'
In overleg met de betrokken partners vindt de afronding van de lopende projecten 'Zuiderzeelijngelden' (ZZL) en rechtmatige besteding van de bijbehorende middelen in 2023 plaats. Dit betreft de projecten met een toegekende subsidie uit het ZZL-programma: 'Ontsluitingsweg Port of Urk', 'Integrale Gebiedsontwikkeling Schokland', 'Waardevol Waterloopbos', ‘Basiskamp Kuinderbos’ en ‘Recreatieve routeontwikkeling’.
Vanwege de vertraging bij de uitvoerende partijen is er in 2022 niets gedeclareerd. Alle beschikbare middelen (in de reserve 'Zuiderzeelijngelden') zijn geprogrammeerd en worden in 2023 afgerekend.
4. Programma 'Regiodeal Noordelijk Flevoland'
De middelen voor de Regiodeal zijn mede bedoeld voor versterking van het Maritieme Cluster Urk. Vanwege een latere realisatie van de maritieme servicehaven (pijler fysieke ontwikkeling), is er op de pijler innovatie ook sprake van uitloop. De verwachting is dat de resterende middelen (in de reserve 'Regiodeal Noordelijk Flevoland') grotendeels in 2023 worden besteed.
5. Procesgelden Noordelijk Flevoland
Doordat de uitvoering van het programma 'Regiodeal Noordelijk Flevoland' later gerealiseerd wordt (zie punt 4), loopt ook een deel van de proceskosten door naar 2023, waardoor in 2022 uiteindelijk minder besteed is dan begroot. De middelen blijven beschikbaar in de reserve 'Procesgelden gebiedsontwikkeling'.