Indicator | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | Streef- | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Openbaar vervoer | Stiptheid: % ritten van de concessie IJsselmond dat voldoet aan stiptheidsnormen | 91,3% | 93% | 91,7% | ≥ 85% | 90,8% | ||||||
Doorstroom- | De norm is een reistijd tijdens de spits die maximaal 1,25 keer de reistijd in de dalperiode is. De reistijden worden gemonitord op de drukste provinciale wegen in Flevoland: | |||||||||||
OS | AS | OS | AS | OS | AS | <1,25 | OS | AS | ||||
• N301 - Nijkerkerweg ri Nijkerk | 1,10 | 1,10 | 1,01 | 1,05 | 0,96 | 1,04 | <1,25 | 1,05 | 1,15 | |||
• N301 - Nijkerkerweg ri Almere | 1,04 | 1,06 | 1,03 | 1,03 | 1,01 | 0,99 | <1,25 | 1,06 | 1,05 | |||
• N302 - Ganzenweg ri Harderwijk | 1,00 | 1,40 | 0,97 | 1,08 | 0,96 | 1,26 | <1,25 | 0,92 | 1,02 | |||
• N302 - Ganzenweg ri Lelystad | 1,08 | 1,03 | 1,01 | 0,99 | 0,97 | 0,98 | <1,25 | 1,01 | 0,98 | |||
• N302 - Larserweg ri Harderwijk | 1,02 | 1,05 | 0,99 | 1,01 | 0,97 | 0,99 | <1,25 | 0,98 | 1,00 | |||
• N302 - Larserweg ri Lelystad | 1,05 | 1,09 | 0,91 | 0,93 | 1,00 | 1,04 | <1,25 | 0,98 | 1,02 | |||
• N305 - Waterlandseweg ri A27 | 1,02 | 1,04 | 1,02 | 1,05 | 0,98 | 1,00 | <1,25 | 1,03 | 1,09 | |||
• N305 - Waterlandseweg ri Almere | 1,02 | 1,01 | 0,99 | 1,01 | 1,00 | 1,01 | <1,25 | 1,09 | 1,06 | |||
• N305 - Gooiseweg ri Dronten | 1,02 | 1,30 | 1,02 | 1,09 | 0,97 | 1,11 | <1,25 | 1,02 | 1,01 | |||
• N305 - Gooiseweg ri A27 | 1,06 | 0,99 | 1,01 | 1,00 | 0,99 | 0,98 | <1,25 | 1,01 | 0,99 | |||
• N307 - Dronten - Roggebotsluis | 1,03 | 1,50 | 0,98 | 1,27 | 0,85 | 1,18 | <1,25 | 0,97 | 1,19 | |||
• N307 - Roggebotsluis - Dronten | 1,04 | 1,01 | 1,02 | 1,01 | 0,90 | 0,87 | <1,25 | 1,04 | 1,01 | |||
• N702 - Hogering ri A6 | 1,10 | 1,03 | 1,04 | 1,02 | 1,03 | 1,02 | <1,25 | 1,01 | 0,99 | |||
• N702 - Hogering ri Buitenring | 1,02 | 1,09 | 1,00 | 1,06 | 1,03 | 1,07 | <1,25 | 1,00 | 1,06 | |||
• N702 - Buitenring ri A6 | 0,99 | 1,00 | 1,02 | 1,03 | 0,95 | 0,96 | <1,25 | 0,99 | 1,01 | |||
• N702 - Buitenring ri Binnenring | 0,96 | 0,95 | 1,01 | 1,02 | 0,95 | 0,96 | <1,25 | 0,97 | 0,98 | |||
• N703 - Tussenring ri A6 | 1,05 | 1,05 | 1,02 | 1,02 | 1,03 | 1,02 | <1,25 | 1,01 | 1,01 | |||
• N703 - Tussenring ri N702 | 1,01 | 1,04 | 1,01 | 1,03 | 1,01 | 1,04 | <1,25 | 1,01 | 1,05 | |||
Toelichting: OS = Gemiddelde ochtendspits, AS = Gemiddelde avondspits; ri = richting | ||||||||||||
Ernstige verkeers-slachtoffers | Aantal mensen dat door een verkeersongeval op provinciale wegen wordt opgenomen in een ziekenhuis of overlijdt. In dit verband wordt onderscheid gemaakt tussen | |||||||||||
• Aantal verkeersgewonden | 62 | 56 | 5 | 0 | <50 | 40 | ||||||
• Aantal verkeersdoden | 5 | 4 | 6 | <4 | 6 | |||||||
Onderhouds- toestand | De provinciale wegen hebben ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B | 94% | 10 | 0% | 9 | 1% | 90% | 89,9% | ||||
De provinciale kunstwerken hebben ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B | 98% | 9 | 7% | 10 | 0% | 90% | 99% | |||||
De provinciale oeverconstructie heeft ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B | 94% | 7 | 9% | 8 | 6% | 85% | 85% | |||||
Technische beschikbaar-heid | De beschikbaarheidsgraad van gerenoveerde bruggen en sluizen | n.v.t. | n.v | .t. | n.v | .t. | 98% | 96,4% | ||||
De beschikbaarheidsgraad van verkeerslichten | n.v.t. | 99 | ,3% | 98 | ,5% | 98% | 99,2% | |||||
De provinciale wegen zijn bij gladheid preventief gestrooid binnen de normtijden van het CROW Bron: Provincie Flevoland | 100% | 10 | 0% | 10 | 0% | 98% | 99% |
Toelichting:
Oeverconstructies
Met de oeverconstructies voldoen we aan de ambities uit de programmabegroting. Voor de oeverconstructies
staat voor 2022 een lager ambitieniveau in de programmabegroting dan in de SUP 2.0, omdat we bezig zijn
met een inhaalslag. Daarnaast hebben we te maken een ontoereikend budget, waardoor andere keuzes
gemaakt moeten worden. Dit is medegedeeld aan PS middels een mededeling over de voortgang (mededeling ‘Voortgang Meerjarenprogramma Oeveronderhoud Flevoland’). De meest druk bevaren vaarwegen worden als eerste opgeknapt. Door middel van een wekelijkse schouw houden we in de gaten dat er geen onveilige situaties op het water ontstaan. Voor de overige trajecten zal de komende periode bekeken worden hoe de materiaalkosten zicht verder ontwikkelen en hoe het vervolg van het programma het beste kan worden ingestoken. De norm van 90% verwachten we komende jaren als gevolg van bovenstaand nog niet te bereiken.
Programma GOBS (Beschikbaarheid bruggen en sluizen)
Voor de gerenoveerde objecten voldoen we nog niet aan de gestelde normen (96,4% versus 98%). We zien wel verbeteringen ten aanzien van de beschikbaarheidsgraad, zo was de gerapporteerde beschikbaarheidsgraad medio 2022 nog 95,4%. Om het percentage duiding te geven, het betreft zo’n 190 uur aan storingstijd over de verschillende objecten, over een totaal van zo’n 5260 bedieningsuren in 2022.
Voor bovenstaande is volgende verklaring.
• Het nieuwe besturingssysteem is geavanceerd en voldoet aan de laatste stand van de techniek ten aanzien van machineveiligheid. Het veiliger maken van machinebewegingen heeft tot gevolg dat tijdens het openen en
sluiten van een brug en het schutten van een sluis op veel aspecten wordt gemonitord of het proces veilig
verloopt. Hiermee is de kans groter geworden dat er een keer een afwijking wordt geconstateerd en het
systeem automatisch wordt gestopt, dit voor het waarborgen van de veiligheid.
• Kinderziektes welke gebruikelijk optreden na de oplevering van een omgebouwde brug of sluis,
veroorzaakt door afstellingen sensoren en aandrijvingen. Deze blijken soms te gevoelig afgesteld te staan
waardoor storingen ontstaan, instellingen van sensoren en aandrijvingen moeten dan worden gewijzigd.
Het oplossen van deze storingen valt overigens binnen de garantie vanuit de aannemer.
Beleidsindicatoren BBV
Indicator | Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | Streef- | Rekening |
---|---|---|---|---|---|---|
Waardering openbaar vervoer | Klantenwaardering concessie IJsselmond | 7,7 | 7,7* | 7,7 | 7,8 | 7,7 |
7Klantenwaardering concessie Lelystad* | 7,8 | n.b.** | 8,1 | 7,5 | 7,8 | |
Bron: CROW-KPVV |
* Vanaf september 2021 is provincie Flevoland de concessieverlener voor de concessie Lelystad.
** In 2020 zijn er minder metingen uitgevoerd vanwege de coronapandemie.