Mobiliteit

Indicatoren

Indicator

Omschrijving

2019

2020

2021

Streef-
cijfer
2022

Rekening
2022

Openbaar vervoer

Stiptheid: % ritten van de concessie IJsselmond dat voldoet aan stiptheidsnormen
Toelichting: De norm van ≥ 85% is vastgelegd in de concessieovereenkomst voor de gehele contractperiode
Bron: OV-Oost/MIPOV

91,3%

93%

91,7%

≥ 85%

90,8%

Doorstroom-
tijden provinciale wegen

De norm is een reistijd tijdens de spits die maximaal 1,25 keer de reistijd in de dalperiode is. De reistijden worden gemonitord op de drukste provinciale wegen in Flevoland:

OS

AS

OS

AS

OS

AS

<1,25

OS

AS

• N301 - Nijkerkerweg ri Nijkerk

1,10

1,10

1,01

1,05

0,96

1,04

<1,25

1,05

1,15

• N301 - Nijkerkerweg ri Almere

1,04

1,06

1,03

1,03

1,01

0,99

<1,25

1,06

1,05

• N302 - Ganzenweg ri Harderwijk

1,00

1,40

0,97

1,08

0,96

1,26

<1,25
<1,25

0,92

1,02

• N302 - Ganzenweg ri Lelystad

1,08

1,03

1,01

0,99

0,97

0,98

<1,25

1,01

0,98

• N302 - Larserweg ri Harderwijk

1,02

1,05

0,99

1,01

0,97

0,99

<1,25

0,98

1,00

• N302 - Larserweg ri Lelystad

1,05

1,09

0,91

0,93

1,00

1,04

<1,25

0,98

1,02

• N305 - Waterlandseweg ri A27

1,02

1,04

1,02

1,05

0,98

1,00

<1,25

1,03

1,09

• N305 - Waterlandseweg ri Almere

1,02

1,01

0,99

1,01

1,00

1,01

<1,25

1,09

1,06

• N305 - Gooiseweg ri Dronten

1,02

1,30

1,02

1,09

0,97

1,11

<1,25

1,02

1,01

• N305 - Gooiseweg ri A27

1,06

0,99

1,01

1,00

0,99

0,98

<1,25

1,01

0,99

• N307 - Dronten - Roggebotsluis

1,03

1,50

0,98

1,27

0,85

1,18

<1,25

0,97

1,19

• N307 - Roggebotsluis - Dronten

1,04

1,01

1,02

1,01

0,90

0,87

<1,25

1,04

1,01

• N702 - Hogering ri A6

1,10

1,03

1,04

1,02

1,03

1,02

<1,25

1,01

0,99

• N702 - Hogering ri Buitenring

1,02

1,09

1,00

1,06

1,03

1,07

<1,25

1,00

1,06

• N702 - Buitenring ri A6

0,99

1,00

1,02

1,03

0,95

0,96

<1,25

0,99

1,01

• N702 - Buitenring ri Binnenring

0,96

0,95

1,01

1,02

0,95

0,96

<1,25

0,97

0,98

• N703 - Tussenring ri A6

1,05

1,05

1,02

1,02

1,03

1,02

<1,25

1,01

1,01

• N703 - Tussenring ri N702

1,01

1,04

1,01

1,03

1,01

1,04

<1,25

1,01

1,05

Toelichting: OS = Gemiddelde ochtendspits, AS = Gemiddelde avondspits; ri = richting
Bron: NDW

Ernstige verkeers-slachtoffers

Aantal mensen dat door een verkeersongeval op provinciale wegen wordt opgenomen in een ziekenhuis of overlijdt. In dit verband wordt onderscheid gemaakt tussen

• Aantal verkeersgewonden
  (in ziekenhuis opgenomen)

62

56

5

0

<50

40

• Aantal verkeersdoden
Toelichting: Het relatief lage aantal maakt het lastig een trend waar te nemen
Bron: ViaStat

5

4

6

<4

6

Onderhouds- toestand

De provinciale wegen hebben ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B

94%

10

0%

9

1%

90%

89,9%

De provinciale kunstwerken hebben ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B

98%

9

7%

10

0%

90%

99%

De provinciale oeverconstructie heeft ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B
Toelichting: in 2019 is een nieuwe vijfjaarlijkse inspectie uitgevoerd. Een gedeelte van de oevers die vijf jaar eerder nog aan niveau B voldeden zijn inmiddels niveau C

94%

7

9%

8

6%

85%

85%

Technische beschikbaar-heid

De beschikbaarheidsgraad van gerenoveerde bruggen en sluizen
Toelichting in 2020 wordt de eerste gerenoveerde brug/sluis opgeleverd. Vanaf 2021 kan de technische beschikbaarheid van gerenoveerde bruggen en sluizen gemeten worden.

n.v.t.

n.v

.t.

n.v

.t.

98%

96,4%

De beschikbaarheidsgraad van verkeerslichten

n.v.t.

99

,3%

98

,5%

98%

99,2%

De provinciale wegen zijn bij gladheid preventief gestrooid binnen de normtijden van het CROW

Bron: Provincie Flevoland

100%

10

0%

10

0%

98%

99%

Toelichting:

Oeverconstructies
Met de oeverconstructies voldoen we aan de ambities uit de programmabegroting. Voor de oeverconstructies
staat voor 2022 een lager ambitieniveau in de programmabegroting dan in de SUP 2.0, omdat we bezig zijn
met een inhaalslag. Daarnaast hebben we te maken een ontoereikend budget, waardoor andere keuzes
gemaakt moeten worden. Dit is medegedeeld aan PS middels een mededeling over de voortgang (mededeling ‘Voortgang Meerjarenprogramma Oeveronderhoud Flevoland’). De meest druk bevaren vaarwegen worden als eerste opgeknapt. Door middel van een wekelijkse schouw houden we in de gaten dat er geen onveilige situaties op het water ontstaan. Voor de overige trajecten zal de komende periode bekeken worden hoe de materiaalkosten zicht verder ontwikkelen en hoe het vervolg van het programma het beste kan worden ingestoken. De norm van 90% verwachten we komende jaren als gevolg van bovenstaand nog niet te bereiken.

Programma GOBS (Beschikbaarheid bruggen en sluizen)
Voor de gerenoveerde objecten voldoen we nog niet aan de gestelde normen (96,4% versus 98%). We zien wel verbeteringen ten aanzien van de beschikbaarheidsgraad, zo was de gerapporteerde beschikbaarheidsgraad medio 2022 nog 95,4%. Om het percentage duiding te geven, het betreft zo’n 190 uur aan storingstijd over de verschillende objecten, over een totaal van zo’n 5260 bedieningsuren in 2022.

Voor bovenstaande is volgende verklaring.
• Het nieuwe besturingssysteem is geavanceerd en voldoet aan de laatste stand van de techniek ten aanzien van machineveiligheid. Het veiliger maken van machinebewegingen heeft tot gevolg dat tijdens het openen en
sluiten van een brug en het schutten van een sluis op veel aspecten wordt gemonitord of het proces veilig
verloopt. Hiermee is de kans groter geworden dat er een keer een afwijking wordt geconstateerd en het
systeem automatisch wordt gestopt, dit voor het waarborgen van de veiligheid.
• Kinderziektes welke gebruikelijk optreden na de oplevering van een omgebouwde brug of sluis,
veroorzaakt door afstellingen sensoren en aandrijvingen. Deze blijken soms te gevoelig afgesteld te staan
waardoor storingen ontstaan, instellingen van sensoren en aandrijvingen moeten dan worden gewijzigd.
Het oplossen van deze storingen valt overigens binnen de garantie vanuit de aannemer.

Beleidsindicatoren BBV

Indicator

Omschrijving

2019

2020

2021

Streef-
cijfer 2022

Rekening
2022

Waardering openbaar vervoer

Klantenwaardering concessie IJsselmond

7,7

7,7*

7,7

7,8

7,7

7Klantenwaardering concessie Lelystad*

7,8

n.b.**

8,1

7,5

7,8

Bron: CROW-KPVV
Toelichting: het streefcijfer voor de concessie IJsselmond gaat uit van het landelijk gemiddelde (LG). In 2020 was het landelijk gemiddelde 7,8. In de concessie Lelystad staat een 7,5 als doelstelling.

* Vanaf september 2021 is provincie Flevoland de concessieverlener voor de concessie Lelystad.
** In 2020 zijn er minder metingen uitgevoerd vanwege de coronapandemie.

Deze pagina is gebouwd op 07/03/2023 08:42:58 met de export van 06/26/2023 22:46:03