Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Verbonden partijen
1 | ||
Horizon | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | B.V. | |
Website | www.horizonflevoland.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Bevorderen werkgelegenheid | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | L. Verbeek & J.N.J. Appelman | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 113 | 113 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 9.059 | 9.232 |
Omvang vreemd vermogen | 3.991 | 3.991 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 3.354 | 172 |
Dividend | 0 | 0 |
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde Jaarstukken 2021 en de Q3-rapportage 2022, waarin opgenomen het geprognosticeerd geconsolideerd resultaat 2022. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Horizon B.V. is door de provincie opgericht en opereert als de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. Het doel van de vennootschap is het versterken van de economische structuur en het stimuleren van de werkgelegenheid in de provincie Flevoland. Horizon zet zich in om ondernemers te laten groeien en tegelijkertijd maatschappelijke opgaven te realiseren. Daarbij laat zij zich leiden door voorspoed voor de inwoners van Flevoland. Dit doet Horizon langs drie lijnen, namelijk: 1) innoveren (het ondersteunen van bedrijven die nieuwe verdienmodellen zoeken en het verder uitwerken van innovatieve businesscases), 2) internationaliseren (exportbevordering en acquisitie van nieuwe bedrijven) en 3) investeren (verstrekken van financiering aan Flevolandse bedrijven, daar waar er sprake is van marktfalen). De provincie is enig aandeelhouder in Horizon. De vennootschap is aandeelhouder in een drietal Flevolandse entiteiten: De Aanjager B.V. (100%), het MKB Fonds Flevoland B.V. (81,5%) en het Technofonds Flevoland B.V. (62,5%). Met deze entiteiten worden Flevolandse bedrijven ondersteund. De vennootschappelijke jaarstukken over het boekjaar 2022 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2022 nog niet beschikbaar. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Een groot deel van het eigen vermogen van Horizon is belegd in fondsen. Deze fondsen zijn ondergebracht in separate besloten vennootschappen. Vanuit deze fondsen wordt het Flevolandse MKB ondersteund via aandelen of leningen. Horizon vervult de rol van fondsbeheerder voor deze fondsen. Er bestaat een risico dat de bedrijven, waarin wordt geparticipeerd, niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen of failliet gaan. Vanuit de fondsen worden bedrijven zorgvuldig gescreend om de risico's te beperken. Ook tussentijds is de fondsbeheerder nauw betrokken bij de bedrijven die financiering vanuit de fondsen hebben ontvangen. Vanuit de aandeelhoudersrol houdt de directeur van Horizon toezicht op de hierboven genoemde fondsen-B.V.'s. De provincie houdt vanuit de aandeelhoudersrol toezicht op Horizon en daarmee indirect op de fondsen. | ||
10 | ||
TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V. | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | B.V. | |
Website | www.pocfondsflevoland.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Economische ontwikkeling | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | L. Verbeek & J.N.J. Appelman | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 7.787 | 7.163 |
Omvang vreemd vermogen | 21 | 21 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | -710 | -623 |
Dividend | 0 | 0 |
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde Jaarstukken 2021, het Fondsplan (juni 2018) en de Q3-rapportage 2022, waarin opgenomen het geprognosticeerd resultaat 2022. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Sinds 2018 verstrekt TMI Proof of Concept Fonds Flevoland B.V. participaties en/of (achtergestelde) converteerbare leningen aan Flevolandse innovatieve MKB-ondernemingen om op deze wijze innovatie in een vroeg stadium al te ondersteunen. Hierbij is het uitgangspunt dat het fonds minimaal 50% revolverend is. Het fonds heeft tot en met 2023 een toegezegd fondsvermogen van € 13,3 mln., waarvan € 5,3 mln. afkomstig is uit EFRO-middelen (incl. € 1,3 mln. Rijkscofinanciering). De overige € 8 mln. is afkomstig van de provincie. Hieruit worden ook de beheerkosten aan de fondsbeheerder (Horizon B.V.) betaald. De provincie heeft een aandeel van € 1 en is daarmee 100% eigenaar van deze entiteit. Onder het vreemd vermogen van de entiteit zijn opgenomen het reeds overgemaakte provinciaal fondsvermogen en de vooruitbetaalde EFRO-middelen, inclusief cofinanciering van het Rijk. Zodra het fondsvermogen wordt uitgezet via leningen wordt dit geconverteerd naar het vennootschappelijk eigen vermogen. De jaarstukken van de vennootschap over het boekjaar 2022 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2022 nog niet beschikbaar. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Aan de inzet van EFRO-middelen en de daarmee samenhangende Rijkscofinanciering zijn voorwaarden verbonden. Hierbij is het risico dat deze middelen niet volledig ingezet kunnen worden in de periode tot en met 2023. Als gevolg hiervan kan er sprake zijn van een terugbetalingsverplichting aan Europa / Den Haag. Om dit risico te mitigeren is een deskundige fondsmanager aangetrokken. Deze fondsmanager is bekend met het Flevolandse financieringslandschap en beheert de bestaande fondsen. Het gaat hier naast het PoC-fonds om het Technofonds Flevoland en het MKB-fonds Flevoland. Na 2023 zijn er geen middelen meer beschikbaar om nieuwe financieringen te verstrekken, tenzij bestaande financieringen worden terugbetaald. Dit wordt echter de komende jaren nog niet voorzien. De provincie, als aandeelhouder, en de fondsbeheerder verkennen begin 2023 welke mogelijkheden er zijn om nieuw kapitaal te verwerven om ook na 2023 innovatief Flevolands mkb te kunnen blijven ondersteunen. | ||
3 | ||
Visit Flevoland B.V. | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | B.V. | |
Website | www.visitflevoland.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Behartigen van toerisme | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | J.A. Fackeldey | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 100 | 100 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 185 | 147 |
Omvang vreemd vermogen | 387 | 387 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | -6 | -38 |
Dividend | 0 | 0 |
Bovenstaande gegevens zijn gebaseerd op de vastgestelde jaarrekening 2021, waarin als bijlage bijgesloten de begroting 2022 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Eind 2018 is Visit Flevoland BV opgericht door de provincie. Deze BV voert op recreatief toeristisch gebied activiteiten uit voor de provincie. | ||
2 | ||
Sport Service Flevoland B.V. | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | B.V. | |
Website | www.sportflevo.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Behartigen van sport | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 162 | 162 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 311 | 364 |
Omvang vreemd vermogen | 211 | 211 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 94 | 52 |
Dividend | 0 | 0 |
Bovenstaande gegevens zijn gebaseerd op de vastgestelde jaarrekening 2021, waarin tevens opgenomen de begroting 2022 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Eind 2018 is Sportservice Flevoland BV opgericht door de provincie. Deze BV voert op gebied van sport activiteiten uit voor de provincie. | ||
17 | ||
Groeifonds Flevoland B.V. | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | B.V. | |
Website | www.horizonflevoland.nl/groeifonds-flevoland | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Versterken van de economische structuur en stimuleren werkgelegenheid | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | L. Verbeek & J.N.J. Appelman | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 50,00 | 50,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 6.700 | 6.700 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 13.227 | 12.721 |
Omvang vreemd vermogen | 0 | 0 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | -173 | -506 |
Dividend | 0 | 0 |
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door de vennootschap opgestelde Jaarstukken 2021 en de Q3-rapportage 2022, waarin opgenomen het geprognosticeerd resultaat 2022. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Groeifonds Flevoland B.V. heeft als doel het versterken van de economische structuur en het stimuleren van de werkgelegenheid in de provincie Flevoland. Dit doet zij door het participeren in alsook het aangaan en verstrekken van (achtergestelde) geldleningen aan vennootschappen en andere ondernemingen die in de ruimste zin een bijdrage kunnen leveren aan dit doel. De Nederlandse Staat en de provincie Flevoland zijn elk voor 50% eigenaar van deze entiteit. De initiële fondsomvang bedroeg € 16 mln. Beide aandeelhouders hebben 50% van hun initieel verkregen aandelen gestort en zijn op basis van de gesloten overeenkomst verplicht om de tweede tranche van elk € 4 mln. uiterlijk 31 december 2023 in kapitaal op de aandelen te storten. Op 23 november 2021 is het aandelenkapitaal met € 5,4 mln. uitgebreid en door beide aandeelhouders (naar rato van ieders belang) volgestort. De vennootschappelijke jaarstukken over het boekjaar 2022 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2022 nog niet beschikbaar. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Door middel van een aandeelhoudersinstructie is de fondsbeheerder opgedragen om voorafgaand aan het verstrekken van financiering aan een ondernemer een berekening te maken van het mogelijk verlies op deze financiering. Daarnaast dient de fondsbeheerder deze berekening jaarlijks te herzien voor de gehele portefeuille. Hierbij heeft de fondsbeheerder de restrictie dat het gehele risico op de portefeuille niet groter mag zijn dan 25%. | ||
4 | ||
OMALA N.V. | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.lelystadairportbusinesspark.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Ontwikkeling Amsterdam Lelystad Airport | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | J. de Reus & J.N.J. Appelman | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 33,33 | 33,33 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 25 | 25 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 253 | 334 |
Omvang vreemd vermogen | 1.248 | 767 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 17 | 81 |
Dividend | 0 | 0 |
Jaarrekening 2021 van OMALA N.V. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
OMALA N.V. is de enig beherend vennoot van Ontwikkeling Maatschappij Airport Garden City (AGC). Vanaf 2016 handelen OMALA NV en AGC CV onder de handelsnaam Lelystad Airport Businesspark (LAB). Omdat het luchthavenbesluit is genomen kan Amsterdam Lelystad Airport zich ontwikkelen tot luchthaven voor Low Cost Carriers, zakenvluchten, lesvluchten en onderhoudsvluchten. De aanleg van provinciale infrastructuur en de aansluiting van een halve afslag op de A6 versterken de ruimtelijke positionering van het OMALA gebied. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Deze deelneming is nauw verbonden met Airport Garden City C.V. Derhalve zijn dezelfde risico’s en beheersmaatregelen voor beide verbonden partijen van toepassing. Wij onderkennen het risico dat er door vertragingen een negatief resultaat kan ontstaan in de grondexploitatie van de ontwikkelingsmaatschappij. Dit bestaat uit twee onderdelen, namelijk: (a) de verkoop van de gronden wordt niet of later gerealiseerd, en (b) de kosten voor de ontwikkeling blijken hoger dan geraamd. Een groot deel van de gronden is reeds verkocht, en de verwachting is dat de verkoop van gronden niet tegen lagere prijzen zal worden gerealiseerd. Mede daardoor schatten wij de mogelijke financiële impact van het risico voor de provincie laag in. Zie voor een verdere toelichting op het risico en de beheersmaatregelen de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing'. | ||
6 | ||
Afvalzorg Holding N.V. | ||
Vestigingsplaats | Assendelft | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.afvalzorg.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afvalzorg | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | G. van Gaal | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 10,00 | 10,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 4 | 4 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 73.934 | 77.841 |
Omvang vreemd vermogen | 160.565 | 127.742 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 3.040 | 3.907 |
Dividend | 125 | 125 |
Prognose o.b.v. jaarplan 2023 en 3e kwartaalrapportage 2022 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Het publiek belang van afvalverwerking en milieuzorg komt voort uit de voormalige nutsbedrijven. Zowel bestuurlijk als financieel is er voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
De provincies zijn conform de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de gesloten stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Als de exploitant zijn verplichting niet na kan komen (afdichten van de stortplaats), dan komen deze kosten voor rekening van de provincie. Afvalzorg heeft twee actieve stortplaatsen in Flevoland. Afvalzorg Deponie BV (dochteronderneming Afvalzorg Holding N.V.) dient conform de vergunningvoorschriften financiële zekerheid te stellen aan provincie Flevoland voor de aan te brengen bovenafdichtingen. De omvang van de te stellen zekerheid bedraagt € 2,27 per gestorte ton afval conform artikel 12 Stortbesluit bodembescherming. Afvalzorg heeft twee beleggingsrekeningen in onderpand gegeven aan provincie Flevoland als financiële zekerheid voor de aanleg van bovenafdichtingen op stortlocaties Braambergen in Almere en Zeeasterweg in Lelystad. Daarnaast is er zowel bestuurlijk als financieel voor de provincie nauwelijks sprake van risico’s anders dan een regulier risico als aandeelhouder in verband met het zeer beperkte aandeel (10%) in het bedrijf. Gezien de beperkte risico’s zijn verdere beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
7 | ||
Vitens N.V. | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.vitens.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Drinkwatervoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,08 | 0,08 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 250 | 250 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 600.300 | 650.000 |
Omvang vreemd vermogen | 1.387.800 | 1.438.700 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 19.400 | 17.900 |
Dividend | 0 | 0 |
Prognose o.b.v. Financieel jaarplan 2023-2025 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie. De provincie loopt geen substantiële risico’s. In de planperiode is de verwachting dat de solvabiliteit rond de 30% zal uitkomen. Jaarlijks zal worden beoordeeld of uitkering van dividend mogelijk is. Vitens wil de solvabiliteit de aankomende jaren laten stijgen naar een minimumniveau van 35% en blijvend voldoen aan de financiële ratio’s zoals gesteld door de kredietverstrekkers. Hiervoor zal de aankomende jaren het nettoresultaat moeten worden toegevoegd aan het eigen vermogen. | ||
8 | ||
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.bngbank.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Financiële dienstverlening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,14 | 0,14 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 572 | 572 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 5.062.000 | 4.545.000 (*) |
Omvang vreemd vermogen | 143.995.000 | 133.647.000 (*) |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 236.000 | 206.000 (**) |
Dividend | 100.000 | n.n.b. |
https://www.bngbank.nl/Persbericht BNG Bank Halfjaarcijfers 2022 met tabellen | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
(*) 30-06-2022 (**) netto winst 1e helft 2022De bank is door de toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB) in 2015 aangemerkt als systeembank. De bank voldoet aan de hoogste long-term credit rating (Standard&Poors's AAA, Moody's Aaa en Fich AAA) met, in alle gevallen, een "stable outlook". De aandelen geven een goed rendement en de provincie loopt geen substantiële risico's. | ||
9 | ||
Alliander N.V. | ||
Vestigingsplaats | Arnhem | |
---|---|---|
Juridische vorm | N.V. | |
Website | www.alliander.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Energievoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,05 | 0,05 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 201 | 201 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 4.470.000 | 4.471.000 |
Omvang vreemd vermogen | 5.739.000 | 5.741.000 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 242.000 | 107.000 |
Dividend | 43 | 47 |
Prognose o.b.v. halfjaarcijfers 2022 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Vanwege de wettelijke eis dat de aandelen middellijk of onmiddellijk in handen van de overheid moeten zijn, heeft de provincie een belang in deze organisatie. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Zowel bestuurlijk als financieel is er voor de provincie Flevoland nauwelijks sprake van risico’s anders dan een ‘normaal’ aandeelhouderschapsrisico in verband met het zeer beperkte aandeel in de energiemaatschappij en netwerkbedrijven. Gezien de beperkte risico’s zijn specifieke beheersmaatregelen niet aan de orde. | ||
5 | ||
Airport Garden City C.V. | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | C.V. | |
Website | www.lelystadairportbusinesspark.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Ontwikkeling Amsterdam Lelystad Airport | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht AVA | |
Betrokken bestuurder(s) | J. de Reus & J.N.J. Appelman | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 33,33 | 33,33 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 1.000 | 1.000 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 1.400 | 1.660 |
Omvang eigen vermogen | 3.001 | 3.001 |
Omvang vreemd vermogen | 4.894 | 5.835 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 0 | 0 |
Dividend | 0 | 0 |
Jaarrekening 2021 AGC C.V. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De beherend vennoot van Airport Garden City C.V. is OMALA N.V. Voor deze partij zijn dezelfde risico's en beheersmaatregelen van toepassing als bij de verbonden partij OMALA N.V. | ||
11 | ||
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Website | www.ofgv.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Milieu | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Algemeen en Dagelijks bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | G. van Gaal | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 26,94 | 26,96 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 1.643 | 1.523 |
Omvang vreemd vermogen | 4.266 | 5.300 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 570 | 0 |
Dividend | 0 | 0 |
Prognose o.b.v. 2e Voortgangsrapportage 2022 en begroting 2023 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende provincies en gemeenten. Naast de verplichte milieutaken heeft de provincie ook de vergunningverlening-, toezicht en handhavingstaken op een breed terrein van bodem, ontgronding en water ondergebracht bij de OFGV. | ||
12 | ||
Het Flevolands Archief | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Website | www.hetflevolandsarchief.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Archiefbeheer | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Algemeen en Dagelijks bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | L. Verbeek & J.N.J. Appelman | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 8,00 | 8,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 723 | 608 |
Omvang vreemd vermogen | 108 | 202 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 159 | 0 |
Dividend | 0 | 0 |
x € 1.000 | ||
Aanvullende informatie | ||
Betreffen cijfers 31-12-2021 uit jaarrekening (als 1-1-2022 gebruikt) en begroting 2023. | ||
13 | ||
Inter Provinciaal Overleg | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | |
---|---|---|
Juridische vorm | Vereniging | |
Website | www.ipo.nl / www.bij12.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Samenwerking en belangenbehartiging | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht ALV | |
Betrokken bestuurder(s) | J.A. Fackeldey | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 8,33 | 8,33 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 8.922 | 8.922 |
Omvang vreemd vermogen | 30.880 | 30.880 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 6.731 | 0 |
Dividend | 0 | 0 |
x € 1.000 | ||
Aanvullende informatie | ||
Saldi 1/1 Op basis van jaarrekening IPO 2021. De conceptbegroting sluit op 0, dus saldo per 31/12 is gelijk | ||
14 | ||
Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A. | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | |
---|---|---|
Juridische vorm | Vereniging | |
Website | www.dova.nu - www.ndovloket.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Openbaar vervoer | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Stemrecht ALV | |
Betrokken bestuurder(s) | J. de Reus | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 6,67 | 6,67 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 871 | 880 |
Omvang vreemd vermogen | 4.285 | 4.285 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 230 | 8 |
Dividend | 0 | 0 |
De in de hierboven opgenomen tabel gepresenteerde financiële informatie is herleid uit de door het samenwerkingsverband opgestelde Jaarstukken 2021 en de Najaarsrapportage 2022, waaruit te herleiden het geprognosticeerd resultaat 2022. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De organisaties NDOV en DOVA hebben de handen ineengeslagen en zijn met ingang van 2019 samen verder gegaan. Op 31 oktober 2018 is hiertoe de rechtspersoon Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A. bij notariële akte te Utrecht opgericht. Het samenwerkingsverband telt 15 leden. Elk lid heeft één stem in de ledenvergadering. De coöperatie heeft ten doel het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief vervoer of individueel vervoer. Uiteindelijk doel is te komen tot een beter mobiliteitsbeleid van de leden en het realiseren van een doeltreffend en efficiënt vervoer voor de reiziger. Jaarlijks maakt het bestuur een jaarplan (activiteiten en begroting), bestuursverslag en jaarrekening op. De vereniging brengt na de jaarlijkse vaststelling van het jaarplan door de algemene ledenvergadering voor het gebruik van het NDOV-programma en het Samenwerkingsprogramma DOVA de daarmee samenhangende kosten bij de leden in rekening conform de vastgestelde verdeelsleutels. De jaarstukken van de vereniging over het boekjaar 2022 zijn ten tijde van het opstellen van de provinciale jaarstukken 2022 nog niet beschikbaar. | ||
15 | ||
Provinciaal Fonds Nazorg Gesloten Stortplaatsen Flevoland | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | Publiek rechtspersoon | |
Website | n.v.t. | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Afvalzorg en milieubeheer | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | College vormt Dagelijks- en Algemeen bestuur | |
Betrokken bestuurder(s) | H.J. Hofstra & G. van Gaal (Dagelijks Bestuur) / Voltallig college (Algemeen Bestuur) | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 100,00 | 100,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 0 | 0 |
Omvang eigen vermogen | 1.715 | 1.758 |
Omvang vreemd vermogen | 27.866 | 29.063 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 30 | 43 |
Dividend | n.v.t. | n.v.t. |
Jaarrekening 2020 en prognose 2022. | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
De provincies zijn op basis van de Wet Milieubeheer verantwoordelijk voor de eeuwigdurende nazorg van de stortplaatsen binnen de provinciegrenzen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn gestort. Wanneer de stortplaats is volgestort, zorgt de exploitant voor de afdichting van de stortplaats. Na de technische eindinspectie gaat de nazorg, en daarmee de financiering van de nazorg, over naar de provincie (overdracht). Elke provincie heeft daartoe een Nazorgfonds in het leven geroepen. Het Nazorgfonds is op grond van artikel 15.47 van de Wet Milieubeheer een rechtspersoon en heeft een Dagelijks Bestuur en een Algemeen Bestuur alsmede een eigen begroting en jaarrekening. GS zijn bij dezelfde wet belast met het beheer van het fonds. Zij vormen het Algemeen Bestuur. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit twee gedeputeerden met de portefeuilles Financiën, Milieu en Afvalzorg. Het Nazorgfonds heeft 2 doelstellingen: de middelen zo goed mogelijk beheren zodat de eeuwigdurende nazorg bekostigd kan worden en zorgdragen dat de middelen alleen aan dit doel besteed worden. De rentetoevoeging in de voorzieningen is jaarlijks gelijk aan het doelrendement (4,4%), onafhankelijk van het werkelijke rendement op het vermogen. De afgelopen jaren was het werkelijk rendement lager dan het doelrendement, waardoor ingeteerd wordt op het eigen vermogen (de buffer voor schommelingen in het rendement). | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Financiële risico’s: Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn. Voor de provincie speelt dit risico alleen voor de gesloten stortplaats Het Friese Pad. Beheersmaatregelen: Bij het bepalen van de hoogte van de jaarlijkse nazorgheffingen betrekken we het beleggingsrendement van het Nazorgfonds. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen. De nazorgplannen en rekenmodellen voor de nog niet gesloten stortplaatsen zullen worden geactualiseerd aan de hand van de IPO checklist en het rekenmodel RINAS 4. | ||
16 | ||
Stichting DE-on | ||
Vestigingsplaats | Lelystad | |
---|---|---|
Juridische vorm | Stichting | |
Website | www.deonflevoland.nl | |
Openbaar belang dat behartigd wordt | Duurzame energievoorziening | |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | Geen | |
Betrokken bestuurder(s) | J.A. Fackeldey | |
31-12-2021 | 31-12-2022 | |
Belang/stemrecht van de provincie (aandeel %) | 0,00 | 0,00 |
Financieel belang van de provincie (aandeel €) | 0 | 0 |
Financieel belang van de provincie (lening €) | 8.500 | 8.500 |
Omvang eigen vermogen | -820 | -816 |
Omvang vreemd vermogen | 8.636 | 8.650 |
2021 | 2022 | |
Financieel resultaat | 14 | 4 |
Dividend | 0 | 0 |
Prognose o.b.v. jaarplan 2023 | x € 1.000 | |
Aanvullende informatie | ||
Stichting DE-on is formeel geen verbonden partij, echter is met PS afgesproken dat DE-on wordt behandeld als ware het een verbonden partij. DE-on draagt bij aan de ontwikkeling van duurzame energie in Flevoland. Deze bijdrage vindt plaats door het financieren van projecten gericht op zowel besparing en/of het duurzaam opwekken van energie, in die delen van de markt welke zich autonoom onvoldoende ontwikkelen. In 2022 hebben GS het voornemen uitgesproken om een aanvullende lening van € 6,5 mln. aan DE-on ter beschikking te stellen voor het bevorderen van de energietransitie in de provincie Flevoland. De risicoafdekking van 100% op de reeds verstrekte leningen aan DE-on is terug gebracht naar 50% in overeenstemming met de door GS vastgestelde Handreiking financieringsinstrumenten 2020. | ||
Risico en beheersmaatregelen | ||
Op basis van leningsvoorwaarden loopt de provincie het risico dat de lening in de toekomst mogelijk (deels) oninbaar is. Jaarlijks wordt over de inzet gerapporteerd. In de subsidievoorwaarden zijn voorwaarden opgenomen voor het tempo van investeringen. Indien niet aan de voorwaarden is voldaan kan (een deel van) de lening worden teruggevorderd. Om het risico af te dekken dat de lening niet wordt terugbetaald, is binnen de 'Brede Bestemmingsreserve' een bedrag van € 7,7 mln. geoormerkt en voor het negatieve eigen vermogen van DE-on een voorziening getroffen ter grootte van € 0,8 mln. | ||